Studie ukazují, že čím dál větší počet dětí, školou povinných, dokáže trávit s médii až 7,5 hodiny denně. Stále více na úkor spánku. Digitální demence je to, co nepochybně plíživě přichází do našich životů. Počítače, smartphony, herní konzoly i televize nám mění životy. Pozitivně i negativně.
Co je digitální demence?
Mozek se používáním stále mění, učí se a přizpůsobuje se novým podmínkám. Jako dnes považujeme mnohé civilizační choroby za výsledek „moderního životního stylu“, tak můžeme sledovat účinky digitálních médií na kognitivní výkony, jako jsou pozornost, rozvoj řeči nebo inteligence.
Nebo si pamatujeme alespoň telefonní čísla nejbližších členů rodiny? Zapamatujeme si 10 položek nákupu bez záznamu v elektronickém diáři? Či termín nebo místo schůzky? Trefíme na místo bez navigačního systému? Googlujeme jména herců v dobrém filmu, název dobrého filmu, googlujeme fotky, dopisy, maily, knihy, hudbu. Demence je víc než zapomnětlivost.
Dnes nejsou mladiství jen zapomnětliví, snižuje se duševní výkonnost, schopnost myšlení, kritiky, orientace v záplavě informací. Mozek přestává být používán, stačí nám smartphone a google. Nová média dnes patří ke každodennímu životu. A ano, děti by si na ně měly zvykat. Nová média však mají potenciál vyvolávat závislost stejně jako alkohol, nikotin a jiné drogy.Tyto závislosti na internetu a počítačích se začaly objevovat stále více a mají stejné devastační účinky jako závislosti klasické, jen je smutnější, že se dotýkají čím dál mladších dětí.
Vezměme ji na vědomí
Nenabádáme tady, abychom okamžitě zahodili telefony, vytrhli šňůru od všech přístrojů a hurá zpátky na stromy. Můžeme však tento vývoj zastavit, udělat něco pro sebe i pro ostatní. Mozek funguje podobně jako sval. Aby byl v určitých oblastech výkonný, je nutné jej v nich trénovat. Co není trénováno, zakrňuje.
Netrénujme CTRL C ani CTRL V
Možná vám přijde přímo zločinné, když nepůjdeme běžným trendem současného stěžování. „Ve škole nám chybí technika.“ Škola nemá vybavení.“ Ano, je to pravda. Ale škola není jen o technice, o vybavení. Paradoxně může být velmi dobrým trenažerem v činnostech duševních. Naše duševní výkonnost závisí na tom, jaké množství duševních výkonů provádíme.
Škola může nabídnout dětem oblast, v nichž nefunguje CTRL C ani CTRL V. Jsou to hodiny, kdy se děti budou zabývat samy sebou, ostatními, budou pracovat na sociálních vztazích, pojmenovávat je, orientovat se ve svých emocích, reflektovat je. Není jednoduché umět v takových hodinách být.
Jsou stále nazvány třídnické hodiny, ale už dávno nejsou o tom, že se zkontrolují žákovské knížky, omluvenky, podpisy rodičů. Třídnická hodina klade nároky na učitele – profesionála. Není to jen samostatná hodina v rozvrhu. Může to být 10 min. v úvodu jiné hodiny, kdy s dětmi učitel obyčejně promluví, bude s nimi sdílet prožitky, emoce, běžný život kolem, krátce vyřeší jakoukoliv jejich starost a připraví si lepší klima pro výuku.
Stáhněte si zdarma PDF a zjistěte jak být ještě lepším třídním učitelem.
Desatero dobrého třídního učitele
Vložte název své školy a váš email. PDF dokument vám na něj dojde obratem.
* Nezasíláme spam! Prohlašuji, že údaje, mnou vyplněné, jsou pravdivé a mám zájem o zasílání zpráv od MADIO z.s. Dokument je mi v této podobě nabídnut zdarma. Souhlasím s Prohlášením o ochraně osobních údajů a Obchodními podmínkami: zde. Svůj souhlas mohu kdykoli odvolat.
Nepleťme si soukromí s anonymitou
Tyto dvě věci si dnes běžně lidé pletou. Jen v počítačovém světě dokážeme nalézt nepřeberné množství nicků, krycích adres, falešných identit. Je zde vybudován svět, kde nikdo za nic není zodpovědný. Tento svět láká lidi se zločinnými úmysly a škody způsobené internetovou kriminalitou jsou devastující. Také je to svět, kde se nejvíce lže.
V komunikaci face to face už nám to tak nejde. Čím více budeme děti této komunikaci vystavovat, tím více budeme v dětech budovat povědomí o tom, co se říkat smí a co by se říkat nemělo. Musíme to jen vyzkoušet, nejlépe rovnou tváří v tvář.