Školní uniformy. Ano, nebo ne?
V Asii, Americe i některých státech Evropy jsou školní uniformy běžné. U nás je však jen málo škol, které mají odvahu to aspoň zkusit. Řeč je o ne příliš populárních školních uniformách. Ale proč jsou u nás tak nepopulární?
Proč být uniformní?
Důvod k zavedení školních uniforem je jasný – setřít sociální rozdíly mezi dětmi. Ve spoustě zemí je jejich nošení spojeno s tradicí či národní hrdostí (uniformy v národních barvách). Prapůvod uniforem můžeme nalézt v Anglii, v dobách, kdy byly chudí žáci v nebezpečí a byli využíváni bohatými aristokratickými chlapci.
Školní uniformy se tak staly jedním ze způsobů, jak nastolit ve školách jednotu a pořádek. Podle zastánců uniforem jednotné oblečení pomůže ve školách nastolit kázeň a zrušit některé projevy agresivity. Opravdu ale pomůžou školní uniformy odstranit sociální nerovnosti?
Krok dopředu nebo dozadu?
Hlavní myšlenka uniforem, že všichni jsou si rovni, je jistě chvályhodná. Dětem by odpadl nejen problém s tím, co si ráno obléknout, ale především problémy s rozdělením na „elitářskou skupinu“ a „ty horší“, které nemají oblečení světových značek. To vše zní krásně, ale podíváme-li se na to do důsledku, zase taková spása by to nebyla.
Ke kýženému sjednocení sociálních tříd by tak úplně nedošlo. To bychom mohli dětem zakázat nosit telefony, aby náhodnou spolužáci nezahlédli, že má někdo nový chytrý telefon? Nebo jim zakážeme sdílet zážitky z prázdnin, aby se „neprofláklo“, že jeden byl na dovolené u protinožců, zatímco druhý jen u babičky za humny? Nebo nařídíme všem dětem jezdit hromadnou dopravou, aby nebylo vidět, koho přivezli rodiče v BMW a koho ve staré ojetině?
Desatero dobrého třídního učitele
Získejte zdarma praktické tipy, jak smysluplněji pracovat se svou třídou. Nechte nám kontakt a my vám obratem zašleme pomoc v podobě praktického PDF dokumentu.
* Nezasíláme spam! Prohlašuji, že údaje, mnou vyplněné, jsou pravdivé a mám zájem o zasílání zpráv od MADIO z.s. Dokument je mi v této podobě nabídnut zdarma. Souhlasím s Prohlášením o ochraně osobních údajů a Obchodními podmínkami: zde. Svůj souhlas mohu kdykoli odvolat.
Benefity a negativa, co rozhoduje?
Mezi základní benefity školních uniforem se nejčastěji řadí rovnost a rovnoprávnost, kdy se neřeší sociální rozdíly mezi studenty. Skupinová identita, která může utvářet pocit skupinové sounáležitosti a zodpovědnosti. Dále se uvádí, že uniformy částečně šetří čas s přípravou do školy, zvyšují bezpečnost například díky identifikaci studentů na různých událostech nebo mohou zlepšovat pozornost.
Naproti tomu negativa mnohdy odporují samotným benefitům, a tak může být člověk občas zmaten. Mezi negativa se uvádí ztráta originality a osobnosti jedince, která může vést ke snížení obecné kreativity. Studenti také mohou zažívat pocity ztráty výjimečnosti a setkají se tak s konformitou. Další tvrzení nám udává, že uniformou rozhodně nejdeme proti šikaně, jelikož studenti mezi sebou budou mít rozdíly neustále, a to nezávisle na stylu oblékání.
Důvody se vždycky najdou
Jak je známo, děti dokáží být zlé. Když to nebude oblečení, najdou si něco jiného. Někomu se nebude líbit akné, jinému zase tlouštík. Onen „outsider“ se vždycky najde, kvůli oblečení, vzhledu nebo studijním výsledkům. Daleko lepší řešení je zapátrat ve školách po příčinách agrese některých dětí, než sáhnout po tak razantním zásahu jako je přikázat všem nosit školní uniformu.
Americký sociolog David L. Brusma ve své studii zkoumal jaké jsou vztahy mezi nošením uniforem, užíváním drog, záškoláctvím a studijními výsledky. Výsledky ukázaly celkem překvapující věc a to že učitelé vnímají děti v uniformách jako slušnější a chytřejší, ale jsou to jen jejich domněnky, které nemají podložené fakty.
Sociální rozdíly nejsou dané jen kalhotami nebo sukní a nezaniknou tím, že děti budou nosit uniformy. Na druhou stranu neudělají ani žádnou škodu. Někdo má možná obavy, že uniformami to teprve začne – následovat bude zákaz malování, lakovaní nehtů atd.…
Výchova lepší než školní uniformy
Když se na to podíváme do důsledku, říkáme si, jestli by nebylo jednodušší a možná efektivnější vést odmalička děti k tomu, že rozdíly mezi námi prostě byly, jsou a také budou. Že každý má a dělá to, na co stačí peníze, ale ty rozhodně nejsou zárukou štěstí a spokojenosti. Nebo že jsme prostě každý jiný, protože kdybychom byli všichni stejní, byla by na světě nuda. Vychovávejme raději děti k tomu, že rozdíly mezi námi sice jsou, ale rozhodně nejsou důvodem k posměchu.
„Podle sebe, soudím tebe.“
Na druhou stranu, pokud by nám šlo o větší prestiž školy nebo hrdý znak studentů, že patří k určité komunitě, pak ano, uniformy můžou být řešením. Ale myslet si, že vyřeší sociální rozdíly mezi dětmi a odstraní šikanu, je asi naivní. Mnohem lepší je vsadit na efektivní program primární prevence. Nezisková organizace MADIO se mimo jiné zaměřuje i na rozvojové a preventivní programy do školních tříd.
O nic nepřijdete
Videa, články, zajímavosti a mnohé další ze světa primární prevence, vedení třídy a leadershipu můžete mít při sobě a vždy aktuálně. Sledujte nás na následujících kanálech, nebo se přímo zapojujte do diskuze a přispějte tak svou dobrou praxí.