Říká se, že kritizovat umí každý. Ne každý už ovšem dokáže kritiku přijmout a ne každý dokáže kritizovat objektivně. Čeho je lepší se vyvarovat, aby bylo hodnocení opravdu konstruktivní?
Hodnocení zaměstnanců by mělo být každodenní činností nadřízeného pracovníka, protože se považuje za jednu z nejdůležitějších personálních aktivit. Žádná moderní firma se dnes neobejde bez pravidelného hodnocení zaměstnanců. Výstupy z hodnocení slouží nejenom zaměstnavateli, ale i zaměstnancům, kteří si z toho odnáší zpětnou vazbu a je-li systém dobře nastaven, jsou motivováni ke zlepšování pracovního výkonu.
Na co se zaměřit při hodnocení pracovníků
Pozitivní přístup
Vždy začínejte oceněním a uznáním.
Neberte dobře vykonanou práci jako samozřejmost a nevšímejte si zaměstnance až ve chvíli, kdy udělá chybu. Hodnocení se pak staví pouze na chybách.
Nezaujatost
Dalším problémem, se kterým se při hodnocení setkáváme je zaujatost hodnotitele, kdy dochází ke zkreslování měřítek. Dochází k tomu tehdy, když se hodnotitel není schopný oprostit od emocí, je zaujatý či má předsudky.
Správné zvolení měřítka
Chybně zvolené měřítko stupnice (nesprávné určení průměrného výkonu) se projevuje shovívavostí nebo naopak přílišnou náročností, což vede ke snížení motivačního účinku hodnocení.
Vyhnutí se kumulativní chybě
Při kumulativní chybě jde o to, že jsou na pracovníka přenášeny chyby, kterých se dopustil v minulosti a přenáší se do aktuálního hodnocení. Zaměstnanec cítí, že jeho chování nemá vliv na aktuální hodnocení, což je samozřejmě špatně, protože pracovník má mít možnost se zlepšit.
Co je cílem hodnocení
Cílem hodnocení je dosažení nezpochybnitelných a věcných podkladů pro posouzení kvality plnění úkolů ve společnosti. Hodnocení vede ke zjištění schopností a dovedností pracovníka, a tím k určení odměny, potřeby školení či dalšího vzdělávání nebo může vést třeba k návrhu na kariérní růst. Základem hodnocení je důkladně propracovat a vybrat kritéria, metody a stupně hodnocení, aby byly přiměřené účelu hodnocení.
Nezapomínejte ani informovat pracovníky o smyslu, cílech, kritériích, použitých metodách hodnocení a zajistěte si tak si jejich ochotu ke spolupráci. Jak se nedopustit třeba jedné z 10 nejčastějších chyb při delegování, zjistíte v PDF.
10 nejčastějších chyb při delegování
Vložte název své firmy a váš email. PDF dokument vám na něj dojde obratem.
* Nezasíláme spam! Prohlašuji, že údaje, mnou vyplněné, jsou pravdivé a mám zájem o zasílání zpráv od MADIO z.s. Dokument je mi v této podobě nabídnut zdarma. Souhlasím s Prohlášením o ochraně osobních údajů a Obchodními podmínkami: zde. Svůj souhlas mohu kdykoli odvolat.
V rámci ročního online členství Tvůrce se na celé téma můžete podívat z více pohledů. Pokud jste vedoucím pracovníkem (CEO, manažerem, resortním ředitelem…) a chcete mít tým pracovníků, kterým rozumíte, a oni rozumí vám, chcete tým lidí, kteří pracují s vámi, a ne proti vám, tým kolegů pracujících zodpovědně na svých úkolech, potom vyzkoušejte členství Tvůrce pro svůj rozvoj.