Být součástí subkultury dříve znamenalo zastávat určité myšlenkové, kulturní a politické hodnoty, proti něčemu aktivně revoltovat, měnit pravidla ve společnosti a někdy i za hranicí zákona. Pro dnešní mladou generaci je subkultura bublina, která je především o zábavě a o vzhledu. Z boje za svobodu zůstala hlavně nespokojenost se společností, odmítání pravidel a tíhnutí k některé z forem rizikového chování.
Máme se mít na pozoru?
V osmdesátých letech byli příslušníci subkultur označování za asociály a nepřítele státu. Často příslušnost k subkultuře znamenala přímou jízdenku do vězení. Po roce 1989 nastalo období velkého fenoménu rozvoje subkultur u mládeže.
Subkultury mládeže
Subkultury jsou přirozenou součástí života. Kolem dvanáctého roku dochází k hledání vlastní identity a individualizace, k důležitému přechodu mezi dětstvím a dospělostí. Pro psychický vývoj dospívajícího se jedná o činnost nevyhnutelnou, díky které si nastavuje systém hodnot a začíná přemýšlet o světě a jeho místě v něm. Jen si vzpomeňte na své dospívání. Bylo tam také hledání vaší identity?
Styl subkultury
Styl subkultury určuje hranice vůči jiným skupinám nebo vůči společnosti. Je vlastní dané skupině a můžeme jej chápat jako symbol nebo znak. Často většinu společnosti šokuje, ale podle mínění našich puberťáků „vysvobozuje a identifikuje“.
Styl je složený z několika prvků:
- Vzhled dospívajícího – účesy, doplňky, oblečení
- Vystupování – styl chůze, výraz a postoj těla
- Slang – odlišná slovní zásoba
Rizika, která s sebou nese příslušnost k některé subkultuře mohou zahrnovat vzorce delikventního chování, kriminalitu nebo nevhodné trávení volného času. Dospívající, patřící ke skupině s potřebou vybudovat si vlastní identitu, může být ochotnější a povolnější k činnostem, které by normálně odmítl, a které mohou jít i za hranici zákona.
Aktuální trendy stylů u dospívajících a jejich znaky
Příslušnost k subkulturám není upravena žádným zákonem, těžko se všechny popisují, protože je jich mnoho a stále vznikají další. Popíšeme si ty, které mohou mít negativní vliv na rozvoj rizikového chování dospívajících.
- Emo neboli emoce nade vše. Tmavé oblečení, tmavé malování, záliba v emoční citlivosti a rozervanosti. Možné riziko spatřujeme v sebepoškozování a v apatii ke školním povinnostem.
- Gothic je podobně temná jako Emo, ale přidává se ještě výrazné zdobení obličeje nebo těla.
- Anarchismus zavrhuje vše, co nepatří do osobní svobody. Příznivci nesouhlasí se zřízeními, ve kterých je uplatňovaná moc člověka nad druhým člověkem, tudíž ani se školou. Neuznávají autority. Rodiče a učitelé mají tak v jejich očích špatné postavení. Nesouhlasí s pravidly a školní disciplínou. Rádi se budou účastnit diskuze na společenská témata.
- Hip-hop je spojený především s hudbou. Rizikové chování se zde projevuje u konzumace převážně „měkkých drog“ především marihuany a v tvoření graffiti. Graffiti je vnímáno příslušníky hip-hop subkultury jako jejich umělecká forma vyjádření, bohužel ostatními je to vnímáno jako přestupek.
- Punk je další styl spojený s hudbou a má hodně podobných znaků s anarchismem. Dospívající jej volí pro jeho výrazné, barevné účesy a kožené oblečení. U vyznavačů se setkáváme s drzostí, nekázní a neuznáváním autorit. Je zde zvýšené riziko záškoláctví a konzumace alkoholu.
- Skinheads jsou vyznavači radikálních názorů, vyznávající nacionalismus. Jsou dobře organizovaní a pro dosáhnutí svých cílů se uchylují k agresi a násilí. Typické je pro ně oblečení, obutí a hlasité projevy rasismu.
Přirozený vývoj v dospívání
Jak už bylo řečeno, příslušnost k určité skupině je přirozeným krokem v životě dospívajícího. Subkultury díky stylu mají schopnost dospívající přitahovat a vyvolávat tím pobouřené reakce rodičů, učitelů a jeho okolí. Přesto by oblečení a vizáž neměly být prvky, které o člověku něco vypovídají. Nemůžeme tedy mluvit o preventivním působení jen proto, že se naše dítě hlásí k některé z uvedených subkultur. Je dobré vidět subkulturu mládeže jasnýma očima, kdy se děti osamostatňují a mají potřebu se odlišovat od okolí.
Pozor je potřeba si dát, pokud mladistvý příslušník subkultury vykazuje některé z projevů rizikového chování, které jsou s určitými subkulturami úzce spjaty. Pak je na místě zaměřit se na rizikové faktory a snažit se o nápravu.
Co vždycky pomůže
Nejdůležitější z prevence je vytvoření bezpečného prostředí pro dospívajícího. Abychom byli schopní vyhnout se rizikovému chování, je vhodné podporovat otevřenost k názorům ostatních, rozvíjet dovednost naslouchat a nastavit v rodině a škole pravidla a vztahy, které rozvíjí pozitivní klima. Autorita je jedním z neocenitelných pracovníků. Bohužel pro nás autorita není vrozená, můžeme na ní ale pracovat. Pro ty, co toto téma zajímá jsme sepsali článek, Učitel jako přirozené autorita.
Mnozí (nejenom) třídní učitelé ocení i Desatero dobrého třídní učitele. Načerpáte v něm inspiraci k utváření kvalitních vztahů se svými žáky i se sebou samými. Stáhněte si jej zcela zdarma.
Desatero dobrého třídního učitele
Vložte název své školy a váš email. PDF dokument vám na něj dojde obratem.
* Nezasíláme spam! Prohlašuji, že údaje, mnou vyplněné, jsou pravdivé a mám zájem o zasílání zpráv od MADIO z.s. Dokument je mi v této podobě nabídnut zdarma. Souhlasím s Prohlášením o ochraně osobních údajů a Obchodními podmínkami: zde. Svůj souhlas mohu kdykoli odvolat.
Několik společných pravidel pro rodiče a pedagogy
- Akceptujte příslušnost k subkultuře jako vývojovou potřebu.
- Nezesměšňujte dospívajícího nebo jeho výběr subkultury.
- Snažte se o subkultuře více dozvědět.
- Rizika subkultury berte jako možnost, ne jako jistotu.
- Řešte konkrétní chování jedince, ne skupiny.
Kde najít pomoc
Pokud se díky příslušnosti k subkultuře projevila nepřijatelná forma chování, podejte dítěti pomocnou ruku a vyjádřete hranice mezi přípustným a nevhodným chováním. Nefunguje-li to, nebojte se vyhledat pomoc, nejdostupnější a nejrychlejší je školní metodik prevence, psycholog nebo některá ze středisek výchovné péče.
Pomoc můžete hledat také u neziskových organizací jako je MADIO z.s., které se zaměřují na prevenci rizikového chování.
Na řešení nejste sami, pro další rady, náměty či pro diskuzi k tématům prevence rizikového chování navštivte některý z našich kanálů.