Každý z nás, byť jako náhodný uživatel internetu, viděl „vtipné“ video nemotorného člověka nebo dokonce sám nějaké natočil a „postnul“ jej na některou ze sociálních sítí. Jak se ale cítí ten, který je v rádoby vtipné situaci zachycen? Může i takto začít kyberšikana?
Kyberšikana jako forma agrese
Kyberšikana je šikanování jiné osoby prostřednictvím elektronických médií, jako je internet, mobilní telefon apod. A i když je kyberšikana vysvětlována jako činnost záměrná, za účelem někoho poškodit, může vzniknout i nezáměrně jako vtip, který se v on-line prostředí vymkne kontrole.
To, co se na internetu zveřejní, mnohdy nejde beze zbytku vymazat. Kyberšikana je i díky tomu mnohem závažnější než klasická šikana. Jednorázové legrační video může aktérovi sice vadit, ale skutečná kyberšikana se vyznačuje především opakovaností a dlouhodobým trváním. Oběť útočníka ve většině případů z počátku nezná a nemůže se útokům bránit.
V čem spočívá nebezpečí kyberšikany ve školním prostředí
Výzkumy kyberšikany ve školním prostředí poukazují na důležitý fakt, a to ten, že kyberšikana a šikana jsou propojeny a oběť školou povinnou napadá v obou případech stejný agresor. Kyberšikana není tedy pro společnost nový fenomén, ale jedná se o další variantu dlouhodobého sociálního problému rozšířeného na nové médium.
Nebezpečí tedy spočívá v:
- dosahu kyberšikany, oproti klasické šikaně, kde se agresorovo působiště omezuje na třídu (maximálně školu) a pár desítek svědků. Na internetu se dosah zvětšuje na tisíce. Díky možnosti sdílení se do kyberšikany zapojí také více agresorů.
- průběhu kyberšikany, kdy k útoku může dojít kdykoli a kdekoli, oběť tak žije v neustálém strachu oproti šikaně, kde se dalo předpokládat, kde a kdy se agresor projeví (po vyučování, o přestávce …).
- anonymitě, útočník nevnímá dopad svého jednání ani nevidí reakci oběti, není tedy schopný vyhodnotit ani sílu dopadu.
- nesnadnosti rozpoznání, dopady kyberšikany jsou spíše v rovině psychické a to znesnadňuje, na rozdíl od šikany, vypozorování varovných signálů (modřiny, špinavé oblečení apod.)
- bagatelizaci problému školou, protože kyberšikana probíhá především mimo budovu školy a škola tedy nemá nástroje, jak kyberšikanu řešit.
Jak poznáme kyberšikanu
Čím se kyberšikana vyznačuje, jsme si již popsali v úvodu. Jak ji ale poznáme v projevu dítěte? Oběť kyberšikany je často introvert, uzavřený do sebe, který se ještě více uzavře a přestane komunikovat s okolím buď ze strachu nebo ze studu. Díky vystavení neustálému stresu má dítě pocit bezmoci a není schopno se obrátit o pomoc.
Ať jste rodič nebo učitel, všímejte si dětí a komunikujte s nimi. Poslouchejte, co vám říkají a buďte otevření vnímání změn v jejich obvyklém chování. Kyberšikana se může projevovat i tím, že dítě změní své návyky při používání PC, mobilu nebo při užívání sociálních sítí. Během využívání těchto sítí nebo při příjmu elektronických a mobilních zpráv prožívá negativní pocity, je rozzlobené, zoufalé nebo smutné. Uzavírá se do sebe a vyhýbá se diskuzi, co na počítači dělá, kdo mu píše apod.
V sociálním kontaktu s ostatními dětmi se velmi omezuje, nechce se setkávat se spolužáky, vymlouvá se na všechno možné, jen aby nemuselo do školy. Za svou situaci se velmi stydí, projevuje se u něj střídání nálad, depresivní a úzkostné chování a má pocit, že teď proti němu stojí celý svět. Není to pro něj jednoduchá situace, ale měl by vědět, že v tom není sám, protože má přece vás a vy jste v jeho trápení správnou oporou.
O tom, jak lépe porozumět žákům se dozvíte zdarma v Desateru dobrého třídní učitele. Stáhněte si užitečné tipy nyní a v praxi je použijte třeba hned zítra.
Desatero dobrého třídního učitele
Získejte zdarma praktické tipy, jak smysluplněji pracovat se svou třídou. Nechte nám kontakt a my vám obratem zašleme pomoc v podobě praktického PDF dokumentu.
* Nezasíláme spam! Prohlašuji, že údaje, mnou vyplněné, jsou pravdivé a mám zájem o zasílání zpráv od MADIO z.s. Dokument je mi v této podobě nabídnut zdarma. Souhlasím s Prohlášením o ochraně osobních údajů a Obchodními podmínkami: zde. Svůj souhlas mohu kdykoli odvolat.
Postup řešení kyberšikany
Co může udělat učitel
Podle doporučení MŠMT by se škola měla kyberšikanou zabývat vždy, když se o ní dozví. Je potřeba nejprve zmapovat, zda nedochází u oběti také k fyzické šikaně a navrhnou vhodný postup i za pomoci jiných odborníků.
První krok spočívá v nabídnutí podpory a zajištění bezpečí dítěte. Zároveň je potřeba ihned zajistit, aby kyberšikana nepokračovala a snažit se odstranit všechny stopy po ní. Ještě před smazáním je dobré zajistit si důkazní materiály (stáhnutím do lokálního disku, kopií obrazovky) nebo požádat o zajištění některou z odborných institucí. Důkazní materiál využijete i při komunikaci s agresorem nebo jeho rodiči.
V druhém kroku zahájíte vyšetření incidentu. Jak dlouho trval, kdo se do něj zapojil, jeho dopady, jak byl veden. Nezapomeňte informovat rodiče oběti i agresora a poučte je o postupu řešení na úrovni školy. Postup je stejný jako u tradiční šikany. V některých závažných případech je vhodné postup řešení zkonzultovat s dalšími institucemi
V třetím kroku je potřeba zvolit náležité opatření, aby se situace neopakovala. Je vhodné zajistit následné opatření a konkrétní efektivní rozvojové programy vedoucí k posílení vztahů mezi žáky. V MADIO věříme ve změnu k lepšímu a poskytujeme dlouhodobou oporu při realizaci programu primární prevence.
Co mohou udělat rodiče
Pokud rodič zjistí, že se jeho dítě stalo obětí nebo agresorem kyberšikany, doporučujeme zachovat chladnou hlavu a udělat stejný první krok jako učitel. Krok spočívající v podpoře, zajištění bezpečí dítěte a v zajištění důkazních materiálů pro další komunikaci. Rodiče mají také víc možností než učitel, zjistit prvotní příčinu, která je důležitá pro další postup řešení.
Vyhněte se zákazu užívání online technologií dítětem. Tyto zákazy vzniklou situaci nijak neřeší a spíše omezují přirozenou komunikaci dětí, které jsou na tento typ komunikace již navyklé. Kontaktujte školu, specializovanou instituci nebo rovnou rodiče agresora. Společně můžete vymyslet postup řešení a realizovat nápravná opatření.
Minimální dopad kyberšikany na oběť, potrestání viníků a zajištění neopakování, dosáhneme pouze aktivní spoluprací rodin zapojených žáků (agresora i oběti) a školy.
Co může udělat dítě
Některé výzkumy ukazují, že každé druhé dítě má zkušenost z některou z forem možné kyberšikany. Mezi nejlepší prevenci patří rozhovor a zvyšování povědomí o problematice online prostoru.
Dítě by mělo být poučeno, že není dobré jednat ukvapeně a důkazy by si mělo archivovat. S agresorem by se mělo vyhnout jakékoli komunikaci. Ideální stav je blokování pachatele i obsahu, který rozšiřuje. S problémy se svěřit dospělému, v kterého má důvěru a nebát se vyhledat pomoc u odborníků.
Jak předcházet kyberšikaně?
Základním způsobem, jak předcházet nebo minimalizovat dopad kyberšikany ve školním prostředí, je především všeobecná primární prevence. Pokud je podezření nebo víte o konkrétních projevech kyberšikany, je vhodné vyhledat selektivní nebo rovnou indikovanou primární prevenci (když se kyberšikana ve třídě vyskytla).
Kde najít pomoc
Máte podezření, že máte ve třídě kyberšikanu? Nebo pozorujete u svého dítěte popsané symptomy? Nebojte se vyhledat pomoc, nejdostupnější a nejrychlejší je promluvit si s druhou stranou, tzn. s rodiči nebo třídním učitelem popř. se školním metodikem prevence, ten je na každé škole.
Pokud vyčerpáte tuto možnost využijte školního psychologa, nebo pokud ve škole není, tak některé ze středisek výchovné péče. Pomoc můžete hledat také u nás v MADIO z.s., nebo jiných neziskových organizací, které se zaměřují na prevenci rizikového chování.
Na řešení nejste sami, pro další rady, náměty či pro diskuzi k tématům prevence rizikového chování navštivte některý z našich kanálů.
- na Facebooku,
- pod videem na Youtube kanále MadioCZ(odběr),
- členstvím Učitel, kde získáte podporu, odpovědi a větší jistotu.