Školní třída je poměrně velká a trvalá sociální skupina, kde podpora a kvalitní vedení třídního učitele má velkou váhu i při tvoření vztahů v dalším životě dětí. V rámci pedagogické činnosti je důležitá i průběžná činnost na posilování pozitivních vztahů ve třídě, pokud se totiž vztahy mezi žáky vyvíjí nahodile, je velká pravděpodobnost, že kolektiv bude spíše agresivní se sklony k šikanování.
Výhody třídnické hodiny
Třídnické hodiny jsou výborným prostředkem, jak posílit soudržnost a komunikaci v kolektivu třídy. Na mnoha školách se vůbec neobjevují, jinde se konají nepravidelně a mají formu převážně organizačních záležitostí nebo nepříjemných zpráv. Pravidelně konané třídnické hodiny přitom představují jednu z nejlepších cest rozvoje prevence negativních vztahů ve třídě.
Jak si správně a efektivně vytvořit třídnickou hodinu? Vyžaduje to specifické znalosti a dovednosti. Není to jen o společném posezení a povídání si. V MADIO se tyto dovednosti a znalosti naučíte na kurzu Trénink třídních učitelů. My Vám můžeme lehce poodhalit kouzlo, které podporuje dobré vztahy a vzájemnou spolupráci dětí.
3 tipy pro rozvoj vztahů mezi žáky
Víte, že v mezinárodním průzkumu pro země OECD uvedla čtvrtina českých učitelů z druhého stupně ZŠ, že nezvládají žáky ve třídě a nedokáží je uklidnit?
Dohody ve třídě
Jedním z našich tipů je úprava organizace ve třídě. Je prokázáno, že společně vytvořená a dodržovaná pravidla, ve třídě navozují pocit důvěry a sounáležitosti. Máte vytvořena pravidla? Nebo co na to jít od lesa a vytvořit raději dohody? Proč tomu říkáme dohody a ne pravidla? Dohoda je založená na domluvě, kdežto pravidla nám většinou určuje někdo z vrchu a my s nimi můžeme nebo nemusíme souhlasit.
Ideálně hned v první třídnické hodině na začátku školního roku vytvořte společně s dětmi „Dohodu mojí třídy“. Vytvořte, ale jen tolik bodů dohody, kolik si děti budou schopny zapamatovat a nebudou mít problémy s jejich vybavením. Po sestavení třídní dohody je vhodné začít ihned s aktivitami na její fixaci.
Rituál ve třídě
Dalším naším tipem je vytvoření třídního rituálu. Podpoříte tím zájem dětí nejenom o školní povinnosti, ale také o spolužáky. Umožníte jim projevit své pocity, názory a zážitky. Pokud je to možné, zkuste například každé pondělní vyučování začít dotazem na nejhezčí zážitek z uplynulého víkendu.
Je úplně jedno, kdy tento rituál zavedete, jen dbejte na jeho pravidelnost a také na to, aby se mohly vyjádřit všechny děti. Otázky můžete měnit podle toho, co zrovna řešíte, nebo v čem je chcete motivovat.
Desatero dobrého třídního učitele
Vložte název své školy a váš email. PDF dokument vám na něj dojde obratem.
* Nezasíláme spam! Prohlašuji, že údaje, mnou vyplněné, jsou pravdivé a mám zájem o zasílání zpráv od MADIO z.s. Dokument je mi v této podobě nabídnut zdarma. Souhlasím s Prohlášením o ochraně osobních údajů a Obchodními podmínkami: zde. Svůj souhlas mohu kdykoli odvolat.
Zábavná hra pro zklidnění
Ve videu vám nabízíme dvě aktivity pro třídu a zde přidáme ještě jednu navíc. Je to tichá pošta trochu jinak.
Žáci si sednou za sebe tak, že před sebou mají záda spolužáka. Poslednímu v řadě ukažte jednoduchý obrázek, třeba kytku. On má pak za úkol překreslit tento obrázek na záda spolužákovi před sebou, a tak to jde dál až k prvnímu, který obrázek překreslí na papír. Ve více početných třídách utvořte více spolupracujících řad. Změnil se obrázek? Nebo je úplně stejný jako zadání? To není tak důležité jako to, že děti jsou zklidněné a připravené na vyučování.
Inspirujme se
Určitě sami znáte další tipy pro pozitivní rozvoj třídy. Podělte se o ně v komentářích dole pod článkem. Pojďme se tak všichni navzájem inspirovat. Nezapomeňte přidat hashtag #MADIOcz .
Využijte další kanály, na kterých můžete reagovat a dávat náměty do diskuze.
Video: Jaké interakce posilují vztahy mezi žáky – MADIOcz