Co když pracovník nedělá předanou práci tak, jak jste se domluvili. Co když „odkýve“ vaše sdělení, ale následně to vypadá, jako byste s ním nemluvili? Delegovat nebo ne? A kdy ne? Podělíme se s vámi o základní krok při delegování.
Co to znamená delegovat?
Delegovat znamená přenesení jasně dané pravomoci a odpovědnosti na někoho jiného. Z vlastní praxe určitě víte, že něco takového máte na denním menu. Pojďme se zpětně podívat, zda vám delegování funguje, jak si představujete. Kolikrát se stane, že člověk něco vnímá jako předané, chcete-li delegované, ale vzápětí vidíte, že daná osoba to buď nedělá vůbec, nebo to dělá naprosto jinak, než jste se domluvili. Pokud se vám to stává, je třeba se zaměřit na základní a první krok při delegování. Pojďme se na něj podívat blíž. Téma delegování můžete více rozebrat v online tréninku Leader in My Self, kde další cenné tipy, rozvojové otázky, příklady dobré praxe nebo pracovní listy. Součásti je mnohou dalších témat pro rozvoj svých dovedností Leadera.
Základní a první otázka
Jaká je základní otázka, která se v prvním kroku delegování nesmí opomenout?
Zní jednoduše: Mám na koho delegovat? Taková drobnost, vždyť mám ve firmě hromadu schopných lidí. Nicméně se pojďme podívat na to, co z této jednoduché otázky můžeme vytěžit.
Nejde o to, jestli máte fyzicky lidi, kterým můžete danou činnost zadat. Jde o to si uvědomit, jestli daný člověk má k delegované činnosti potřebné kompetence. U vyhraněných specializací to je jasné. Dobrý instalatér nemusí být dobrým jaderným fyzikem a naopak. Nicméně v méně odlišných profesích se naše očekávání na rozsah, a hlavně hloubku dovedností pracovníka diametrálně zvyšují.
Nezeptáme se nebo je odpověď moc rychlá
Je možné, že tuto základní otázku ve firmě nikdo nepoložil a pokud položil, nečekal na odpověď. Vzhledem k tomu, že ten, kdo se ptá, si rovnou odpovídá, stává se, že s ohledem na rychlé vyřešení, si automaticky odpoví „ano“, aniž by se nad odpovědí zamyslel.
Rozšíření: Mám na koho delegovat?
Na první otázku si můžeme odpovědět dalšími rozšiřujícími otázkami, ať máme relevantnější dopověď. Např. Už takovou práci někdy dělal? Dělal někdy nějakou podobnou činnost? V čem je jeho dovednost v dané oblasti vysoká, že si na to vybírám právě jeho, nebo ji? Pokud těmto otázkám nevěnujeme dostatek času a neodpovíme si, zlobíme na své pracovníky, že činnost nedělají, jak očekáváme. Ve většině případů se více jedná o to, že jsme delegovali na nesprávného člověka.
Z toho plyne, že když věnujeme čas přípravě a promýšlení delegování, ušetříme si zklamání a čas v budoucnu.
V rámci vedení lidí a týmů můžete získat podporu díky online poradenství POVEL (Podpora vedení lidí). Roční licence, díky které se můžete kdykoliv obrátit na odborníky s dotazem z oblasti vedení, motivování, delegování apod.
Nebo si jen stáhněte PDF s nejčastějšími chybami v rámci delegování a využijte, že už je před vámi udělali jiní.
10 nejčastějších chyb při delegování
Udělejte první krok ke smysluplnější práci. Nechte nám kontakt a my vám obratem zašleme pomoc v podobě praktického PDF dokumentu.
* Nezasíláme spam! Prohlašuji, že údaje, mnou vyplněné, jsou pravdivé a mám zájem o zasílání zpráv od MADIO z.s. Dokument je mi v této podobě nabídnut zdarma. Souhlasím s Prohlášením o ochraně osobních údajů a Obchodními podmínkami: zde. Svůj souhlas mohu kdykoli odvolat.
Jaké jsou zásady delegování odpovědnosti?
Vezměte si tužku a papír a konkrétně si rozepište následující otázky:
Vymezení hranice odpovědnosti
- Co je cílem předání odpovědnosti, jak vypadá výsledek?
- Co je konkrétní povinností a co naopak volně v rukou druhého člověka?
- Když jsem odpovědnost předal, jak to vypadá z mého pohledu i z pohledu druhých?
- Jakou roli v tom dále zastávám?
- Je reálné, aby to daný člověk zvládl? Do kdy to bude předáno jak potřebuji?
- Jak si já samotný i daný člověk ověří, že předaná odpovědnost za činnost klape jak má?
Vyberte správného člověka
- Kdo bude akceptovat vymezení hranic a definování odpovědnosti?
- Kdo si získal mou důvěru, čím si ji získal? Co mi dává důvěru?
- Získejte zpětnou vazbu, ať se zamezí šumu a situacím “ztraceno v překladu”.
– Jak tomu daný člověk rozumí, jaké má otázky, co navrhuje?
Spojit příslušnost s úkolem
- Jednotlivé úkoly jsou vymezeny samotnou odpovědností za činnost.
- Tedy aby činnost fungoval, musí být splněny určité úkoly.
- Jaké potřebné úkoly vnímáte vy a jaké druhá strana?
- Důvěru k výkonu činnosti je třeba spojit s určitými právy.
- Jaké práva a co vše potřebuje daný člověk k výkonu činnosti?
Seznámit tým se změnou
- Všichni, kterých se týká nová změna, nebo v budoucnu může týkat, potřebují vědět, co je jinak?
- Na koho se obrátit, po kom něco požadovat, s kým a o čem nyní komunikovat?
- Jaké výhody daná změna má?
- Co jsme tím jako tým získali?
Inspirujme se, bavme se
Při delegování se nebojte využít ještě pár osvědčených kouzel. Jedna „kouzelná“ otázka navíc je ve videu k tomuto článku. Tak se na něj podívejte. Dalším tématům jako osobní vize, indikátory výkonosti, hodnoty, nebo procesně řízená společnost, se můžete věnovat v rámci Členství Tvůrce
Určitě jste se sami setkali s různými nedorozuměními při delegování. Možná jsou teď zpětně vzato vtipné. Podělte se o ně v komentářích dole pod článkem. Pojďme se tak všichni navzájem inspirovat a třeba i pobavit. Nezapomeňte přidat hashtag #LeaderInMySelf .
Odebírat další náměty, nejen jak delegovat
Není zde tématem jen otázka jak delegovat. Další náměty z oblasti rozvoje svého pracovního týmu, nebo sebe sama můžete pravidelně odebírat, stačí dát odběr na stránce z youtube kanálu zde: MADIOcz.
O nic nepříjdete
Videa, články, zajímavosti a mnohé další ze světa leadershipu můžete mít při sobě a vždy aktuálně. Sledujte nás na následujících kanálech, nebo se přímo zapojujte do diskuze a přispějte tak svou dobrou praxí.
- Na Facebooku,
- Pod články na blogu madio.cz/blog,
- Pod videem na Youtube kanále MadioCZ(odběr),