Vysvětlujete druhé straně, v čem je potřeba udělat změnu a po půl hodině zjistíte, že vás vůbec neposlouchá a vaše argumenty jsou naprosto nanic. Víte, že komunikace nás provází od raného dětství a díky ní jsou zajišťovány naše potřeby a také touhy? Ale co když nás právě nesprávná, či mylně pochopená komunikace dostane do potíží?
Komunikační dovednosti leadera
Komunikace. Známe verbální, neverbální, přímou, nepřímou, symbolickou… Pomáhá nám se společně dorozumívat, řešit problémy. Mnoho problémů ve firmách vzniká kvůli chybám v komunikaci. Leadeři proto především dbají na zlepšení procesu komunikace.
Jednou z bariér efektivní komunikace je naslouchání. Někdy o tom ani nevíte, něco řeknete, uděláte, druhý člověk si to vyloží naprosto jinak. Jako když žirafa tančí s vlkem. Je v tom značný nesoulad, nepochopení, nedorozumění, možná i mírná rivalita. Obvykle jsme schopni zachytit pouze 50 % ze sdělení jiné osoby a čím je komunikace delší tím je i pozornost menší.
„Připravujte se na každé jednání, stanovte si priority.“
Lee Lacocca
V čem spočívá efektivní komunikace?
Pokud srozumitelně nahlas neřeknete, co očekáváte, co žádáte, co požadujete, vašemu přání nebude vyhověno. Je to logické. Těžko budou ostatní nějakým záhadným způsobem vědět, co chcete, dokud jim to nesdělíte.
Pár kroků vedoucích k tomu, jak efektivně jednat si představíme už nyní:
- Požadujte jen to, na co máte nárok.
- Buďte schopní přijatelného kompromisu.
- Posuzujte jen své vlastní chování a jednání a neste si za něj zodpovědnost.
- Buďte empatičtí, neprosazujte vlastní zájmy na úkor druhých.
- Nenabízejte žádné omluvy a výmluvy ospravedlňující vaše chování.
- Máte právo na svůj názor, právo říci „já nevím“, „nerozumím“ a „je mi to jedno“.
- Mějte pozitivní přístup k lidem, myslete na korektnost, slušnost, vysílejte kolem sebe pozitivní vlny.
- Vyhněte se ironii, sarkasmu, ponižování a zesměšňovaní ostatních.
Cesta k efektivnímu dorozumívání vede také přes správné delegování činností.
Udělejte první krok ke smysluplnější práci. Nechte nám kontakt a my vám obratem zašleme pomoc v podobě praktického PDF dokumentu. * Nezasíláme spam! Prohlašuji, že údaje, mnou vyplněné, jsou pravdivé a mám zájem o zasílání zpráv od MADIO z.s. Dokument je mi v této podobě nabídnut zdarma. Souhlasím s Prohlášením o ochraně osobních údajů a Obchodními podmínkami: zde. Svůj souhlas mohu kdykoli odvolat.10 nejčastějších chyb při delegování
Jak komunikaci zlepšit
Někteří lidé jsou v komunikaci jako ryba ve vodě. Mají charisma, vyzařuje z nich síla a energie, když mluví, ostatní lidé jim naslouchají, o jejich slovech přemýšlí. Tito přirození lídři dokáží svými slovy ovlivňovat okolí, působí sebevědomě a velmi uvolněně. Když nám něco z toho chybí, je možné zlepšit komunikační dovednosti pravidelným tréninkem.
Pro efektivní komunikaci je důležité zdravé sebevědomí lídra. Pokud lídr totiž věří v sebe a uvědomuje si své kvality je schopný akceptovat i své komunikační partery. Důvěřuje jim a dává to najevo, povzbuzuje je k hovoru, zajímá se o ně samotné a o jejich zájmy. Americký psycholog a manažer Dale Carnegie publikoval pravidla komunikace mezi lidmi. Zkuste je dodržovat a uvidíte jak se vaše komunikace rázem zefektivní.
- Zajímejte se upřímně o lidi.
- Usmívejte se.
- Pamatujte si jména lidí a oslovujte je.
- Buďte pozornými posluchači a přimějte lidi, aby mluvili o sobě.
- Mluvte o tom, co zajímá druhé lidi.
- Vzbuďte v nich pocit, že jsou důležitou osobou.
V efektivní komunikaci si neprotiřečte
Pokud budete efektivně jednat, budete přímo sdělovat okolí vaše požadavky, budete nakloněni k diskuzi, schopni hodnotit své myšlenky, připouštět si své chyby a budete-li brát v potaz názory ostatních, máte dobře našlápnuto k efektivní komunikaci. Je tu ovšem ještě jedna překážka, se kterou se můžete potýkat, a kvůli které by vám ostatní nemuseli vždy porozumět. Problém nastává ve chvíli, kdy se vaše verbální komunikace neshoduje s tou nonverbální.
Například. Svému zaměstnanci schvalujete něco, s čím ale vnitřně nesouhlasíte. Vaše ústa říkají „ano“, ovšem vaše mimika, gesta, haptika, postoj těla vysílají jasné „ne“. Příjemce informace (v našem případě zaměstnanec) zachytí i tyhle mimoslovní signály, sdělení je tedy značně nejasné a zaměstnanec může být zmaten a v podstatě tedy neví, co se od něj očekává. Vaše slova říkají něco jiného než vaše tělo a okolí vnímá obojí, přijímá totiž nejvíc zprávy, o kterých vy sami nevíte, že je vůbec vysíláte.
Co zlepší neverbální komunikaci
Efektivní komunikaci podpoříte vyjádřením zájmu o druhou stranu. Pozitivní vztah dvou lidí udává mírný předklon, oční kontakt a lehký dotek ruky na lokti. U lídra má neverbální komunikace dvojí smysl; správné čtení druhého člověka mu umožňuje poznat jeho pocity a emoce a zároveň může ovlivňovat svá gesta a výrazy tak, aby docházelo k utváření pozitivního dojmu. Například pevný stisk ruky při pozdravu ukazuje, že se jedná o člověka rozhodného a přímočarého.
Dá se to naučit
Nemusíte být od narození mistr komunikace, ale efektivní komunikace se dá naučit. Důležité je, jak na ostatní dokážete zapůsobit, jaký vztah s nimi dokážete navázat a jak je dokážete přimět, aby mluvili o věcech, které je zajímají. Můžete si osvojit prvky asertivního jednání, vyjednávání, efektivní komunikace, můžete si podmanit techniky odklánějící agresivní chování. To vše se skutečně dá zvládnout, stačí se tomu věnovat, stačí pouze chtít. V online členství Tvůrce objevíte, jak pracovat na aktivním naslouchání, na technice kladení otázek i jak odstraňovat bariéry v komunikaci, ve zkratce všechno, co má znát správný lídr.
O nic nepřijdete
Videa, články, zajímavosti a mnohé další ze světa leadershipu můžete mít při sobě a vždy aktuálně. Sledujte nás na následujících kanálech, nebo se přímo zapojujte do diskuze a přispějte tak svou dobrou praxí.