Je před vámi prezentace na konferenci a chcete působit sebevědomě a důvěryhodně? Chcete zaujmout své posluchače a upozornit na sebe i na firmu? Prodejte sílu své osobnosti, schopnosti a dovednosti a zároveň prezentujte vize a hodnoty firmy.
Příprava prezentace
Zdaleka nejde jen o to, vyjmenovat své kvality či znát nazpaměť technické parametry výrobků. Jde především o jistotu ve vystupování a umění zdravě se prosadit, umění jasně prezentovat své myšlenky a také je být schopen obhájit.
Než začnete házet nápady na papír nebo do Powerpointu měli byste si odpovědět na několik základních otázek k připravované prezentaci:
- Jaké bude publikum?
- Atmosféra bude formální nebo neformální?
- V jakém prostředí proběhne prezentace?
- Bude k dispozici technické vybavení?
- Jak dlouhá má být prezentace?
- Bude na závěr i diskuse?
Když máte odpovědi, je čas se zajímat i o cíl vaší prezentace. Pokud budete znát svůj cíl a cestu která vás k němu dovede, budete mít jasno i o struktuře své prezentace a budete schopni přesvědčivě argumentovat. Cíl si rozhodně napište na papír a mějte ho při přípravě neustále před očima.
Zbavte se trémy
Tréma a nervozita provází nejen prezentátorské začátečníky, ale také zkušené matadory. Tohle je přece skvělá zpráva, nejste v tom totiž sami. Děje se to každému a je to normální. Úplně se zbavit trémy nelze, protože je to obranný mechanismus, ale jde s ní pracovat.
„Nezáleží na tom, co říkáte, ale jak to říkáte.“
Existuje řada cvičení, která vám pomůžou bojovat s trémou. Jedno z nich je, že si v klidu domova připravíte svou řeč a nacvičíte si i možné katastrofické scénáře a vaše reakce na ně. Před samotným projevem zkuste třeba jednoduchá dechová cvičení nebo si najděte chvilku na lehkou meditaci.
Tip proti trémě
Použijte vaši představivost a vydejte se na Měsíc. Pohodlně se posaďte, zavřete oči a představte si, že umíte létat. Vidíte sami sebe z výšky, letíte ještě výš a pod sebou máte budovu, ve které se nacházíte, a ještě výš, vidíte město, stát, zeměkouli. Představte si svoji cestu na měsíc, jak se všechno zmenšuje a vzdaluje. Pomalu otevřete oči. Zhluboka dýchejte. Nyní jste připraveni, bude to lehké, vždyť jste právě zdolali cestu na měsíc.
Připravte se na dotazy
Promyslete si seznam všemožných otázek a dotazů. Špatná reakce na položený dotaz může zkazit dojem ze sebelepší prezentace. Proto je vhodné si sestavit strategii pro odpovídání na dotazy. Nikdy neprojevujte neuctivost či pohrdavost. Když odpovídáte na dotaz, mluvte k celému publiku.
Být lídrem znamená čas od času mluvit před lidmi. Umět dobře vystupovat na veřejnosti vám pomůže k následujícímu:
- získat důležité kontakty a partnerství v mnohem kratším čase
- budovat důvěrné vztahy s lidmi, které byste těžko a dlouho sháněli sami
- propagovat vaše produkty a služby přirozeným a efektivním způsobem
Vztahy se vám budou mnohem lépe budovat i v případě, že se vyhnete těmto 10 nejčastějším chybám při delegování. Stáhněte si pdf zdarma.
10 nejčastějších chyb při delegování
Vložte název své firmy a váš email. PDF dokument vám na něj dojde obratem.
* Nezasíláme spam! Prohlašuji, že údaje, mnou vyplněné, jsou pravdivé a mám zájem o zasílání zpráv od MADIO z.s. Dokument je mi v této podobě nabídnut zdarma. Souhlasím s Prohlášením o ochraně osobních údajů a Obchodními podmínkami: zde. Svůj souhlas mohu kdykoli odvolat.
Prezentaci trénujte prakticky
Příležitostí, kde můžete vyzkoušet, jak prezentovat najdete každý den velké množství. Zkuste si například cvičně, během pracovního dne, odpovědět na otázku „Čím se vlastně živíš?“. Odpovězte maximálně dvěma větami a současně svému protějšku prezentujte nejsilnější stránku vaší společnosti. Jaké jsou firemní vize? A co hodnoty, které firma vyznává? I během běžného rozhovoru najdete příležitost vyzkoušet to v praxi.
Obsah vašeho sdělení může vhodně podtrhnout i řeč těla. I ta se dá natrénovat dopředu. Měla by vhodně doplnit vaši prezentaci a vyjádřit pozitivní postoj k firemním hodnotám a vizím. Vnější postoj bývá v souladu s tím vnitřním, takže pokud chcete dobře prezentovat svou firmu, musíte jí věřit a být na ni hrdý.
Celou sebeprezentaci lze také vyjádřit slovy Edwarda R. Murrowa:
„Abychom dokázali ostatní přesvědčit, musí nám věřit, aby nám věřili, musíme být důvěryhodní, abychom byli důvěryhodní, musíme říkat pravdu.“
Dovednost stručného představení sebe, své firmy a vize můžete zkoušet v rámci členství Tvůrce, třeba při setkávání s ostatními členy ve Virtuální kavárně.
První dojem nevrátíte
Máte na něj jen několik sekund, během nich se posluchači rozhodují, jestli jste sympatický a dostatečně kompetentní, aby vám věnovali svou pozornost. Mozek během této doby přijímá spoustu vjemů, které analyzuje a vytváří si představy. V prvních chvílích není důležité, co říkáte, ale jak to říkáte. Pokud se vám podaří zapůsobit, pak máte vyhráno a prezentace může být opravdu úspěšná.
První, co posluchači uvidí a hodnotí, je oblečení. Oblečení by mělo odpovídat prostředí, ve kterém se pohybujete a nic by nemělo odvádět pozornost od toho, co říkáte. Žádné výstřednosti, dominantní, chřestící šperky nebo výrazné barvy. Pokud tedy nejsou součástí prezentace.
Když budete působit reprezentativně, ale trochu konzervativně, je to to pravé. Usmívejte se a navozujte oční kontakt. I když jste nuceni se obracet k prezentaci nebo něco přečíst z papíru, najděte si pohledem znovu své publikum. Je prokázáno, že lidé si nejvíce pamatují, jak přicházíte a jak odcházíte. Proto si klidně nacvičte úvodní a zdvořilostní fráze, budete klidnější.
Jak hovořit s jistotou a srozumitelně
Velkou oporu vám poskytnou záchytné a hlavní body prezentace promítané za vašimi zády v Powerpointu nebo v případě absence technického zázemí, na flipchartu. Díky nim nemůžete nic podstatného vynechat a získáte tak potřebnou jistotu.
Před ostrou prezentací požádejte partnera, kolegu nebo přátele, aby si proslov vyslechli a zkusili jej objektivně posoudit. Zároveň si stopněte, kolik času vám řeč zabere a popřípadě ji ještě upravte. V online členství Tvůrce se můžete věnovat i různým strategiím, jak pracovat sám se sebou a tím se stát také mistrem ve veřejném vystupování.
Zapomeňte na odborné termíny, tedy pokud zrovna nemluvíte na odborné konferenci. Ve většině prezentací využijete prostou a srozumitelnou řeč. Vyjadřujte se tak, abyste si byli jistí, že vám rozumí i ostatní. V opačném případě pozornost publika rychle upadá, a vy samotní se můžete ve svém projevu ztratit. Krátké a zřetelně vyslovené věty působí živěji a posluchačům se informace takto řečené, lépe pamatují. Volte komunikaci přiměřenou obecenstvu.
O nic nepřijdete
Videa, články, zajímavosti a mnohé další ze světa leadershipu můžete mít při sobě a vždy aktuálně. Sledujte nás na následujících kanálech, nebo se přímo zapojujte do diskuze a přispějte tak svou dobrou praxí.