Mysleli jste, že máte v kapse mince, ale nejsou tam. Možná si říkáte, že jste se jen spletli a drobné jste už utratili nebo je máte zkrátka v jiné kapse. Chodí za vámi vaši žáci a stěžují si, že se jim ztrácí drobnosti. Možná je na čase zpozornět a být všímavější k signálům, které mohou napovědět, že ve třídě není všechno v pořádku a řešíte dětské krádeže.
Příležitost dělá zloděje i z dětí
Krádež je to vždy, když specifickým chováním dítěte vznikne škoda někomu jinému. Jedná se o účelové jednání, při kterém dojde ke zmocnění se věcí nebo peněz jiné osoby bez úmyslu je vrátit. Důležitá okolnost krádeže u dětí je i příležitost. Věci a peníze volně položené a nezabezpečené se stávají nebezpečným lákadlem.
Dětské krádeže je potřeba vnímat také v souvislosti s věkem dítěte. Čím menší děti jsou, tím více jednají impulzívně a berou si zkrátka to, co chtějí a nepřemýšlí nad tím, že je to ve vlastnictví někoho jiného. Do jejich zájmu se dostávají většinou hračky a sladkosti.
Jakmile se dítě dostane do školního věku a začne chápat smysl a hodnotu peněz, stávají se často objektem jeho zájmu i ony. Rychle pochopí, že věci nebo hračky, které vezmou nesou stopy předchozího majitele, ale jak poznat komu patří lesklá padesátikoruna? V nejhorším se lze vždy bránit, že se jedná o minci, kterou dítě našlo třeba po cestě do školy.
Rizikové místa dětských krádeží
Nejčastější místo, kdy si dítě takto „vypomůže“, je v rodině. Mohou se ztrácet drobné z peněženek anebo větší finanční částky ze spořených hromádek. Větší děti si peníze zajišťují i prodejem rodinných knih, elektroniky nebo šperků. Neřešené dětské krádeže v rodině jsou nebezpečné, protože narušují důvěru a ohrožují správné fungování a komunikaci v ní.
Pokud se stane, že dítě je přistiženo při krádeži u příbuzných nebo u přátel, nejenom že hrozí narušení vztahů s blízkým okolím, ale zároveň jste hnáni jako rodiče k odpovědnosti za činy svého dítěte a dost často můžete slyšet kritiku na zvolený styl výchovy. V očích některých jste jako rodič zkrátka selhali, protože jejich děti by to nikdy neudělali. Pravda je ale jiná.
Pokud dítě něco ukradne v obchodě, ve škole nebo v některé jiné instituci, kterou navštěvuje, jeho čin bude řešit více stran. Minimálně na půdě školy se k tomu musí postavit třídní učitel a metodik prevence, případně školní psycholog nebo ředitel školy. I pro zákonné zástupce z toho plynou různé postihy. Není dobré nad tímto chováním zavírat oči nebo jej dokonce omlouvat. V této situaci je nutné se zapojenými stranami komunikovat a hledat řešení, aby se situace již neopakovala.
Když jsem …
… rodič. Ve všech těchto případech je dobré si uvědomit, že to nejste vy, kdo kradl, že nejste viníkem, ale jste v roli toho, kdo hledá vhodnou cestu k nápravě. Pro dítě je důležitý příklad rodičů, vzájemné chování, respektování a úcta k ostatním. Na každý problém existuje řešení.
… učitel. Drobné dětské krádeže se vyskytují na všech školách a na všech stupních vzdělávání. Není dobré dělat z komára velblouda, ale je dobré si reálně situaci přiznat a postavit se k ní čelem, třeba za pomoci efektivní prevence.
Zároveň je dobré vědět, jaký postoj zaujmout vůči dětem. Stáhněte si zdarma Desatero dobrého třídního učitele a získejte inspiraci ve formě PDF ještě dnes.
Desatero dobrého třídního učitele
Získejte zdarma praktické tipy, jak smysluplněji pracovat se svou třídou. Nechte nám kontakt a my vám obratem zašleme pomoc v podobě praktického PDF dokumentu.
* Nezasíláme spam! Prohlašuji, že údaje, mnou vyplněné, jsou pravdivé a mám zájem o zasílání zpráv od MADIO z.s. Dokument je mi v této podobě nabídnut zdarma. Souhlasím s Prohlášením o ochraně osobních údajů a Obchodními podmínkami: zde. Svůj souhlas mohu kdykoli odvolat.
Proč dítě krade?
Motivy krádeže u dětí mohou být různé, jen otevřenou komunikací můžete odhalit ten pravý. Všeobecně bychom je mohli shrnout následovně:
- Krade pro sebe, aby uspokojilo svoje potřeby, například dítě, ze složitých sociálních poměrů nemívá ve škole svačinu nebo dítě které vykazuje i jiný typ rizikového chování (potřeba peněz na návykové látky).
- Krade, aby na sebe upozornil, aby si získal pozornost okolí, především rodičů. Ví, že to je sice negativní pozornost, ale je vděčný alespoň za nějakou. Spouštěčem může být například rozvod nebo hádky v rodině.
- Krade pro druhé, získává „kupuje“ si tak přátele. Většinou jsou ohroženy děti, které mají nízký sociální status.
- Krade, aby se vykoupil, může to být díky šikaně, kdy je dítě nuceno ke krádeži nebo je to vstupní rituál ke vstupu do party. Vzpomeňte si na film Lucie postrach ulice, kdy hlavní hrdinka je nucena ukrást nějakou věc v obchodě, aby ji parta přijala mezi sebe.
Dítě si krádeží, z výše uvedených důvodů, vytváří cestu k vlastnímu sebepojetí. Pokud není v počátečním stádiu krádež odhalena a s ní i motiv, stává se krádež jedním z naučených způsobů chování, jak naplnit svoje vnitřní potřeby.
Dětské krádeže – Co dělat?
V mnoha případech se za krádeží skrývají jiné důvody, než že se jedná o povahovou dispozici dítěte. Kontrole je dobré podrobit celkovou situaci kolem dítěte. Může to být impulsivní čin, kdy se pouze jednalo o příležitost bez rozmyslu? Nebo je v ní skrytý význam? Otázek můžete mít celou řadu. Odpovědi hledejte především na to, k čemu ta konkrétní krádež sloužila a co nám tím dítě sděluje.
I dětská krádež jako rizikové chování, pokud je rozklíčována a uchopena moudře, může být pro dítě zdrojem pokroku a posunu k vlastní pozitivní osobnosti. Věřte nebo ne, ale mnoho z nás má ve vlastním životě podobný moment.
Co může udělat učitel
Už od začátku školní docházky budujte v dětech povědomí, že krádež nic neřeší a je to špatný čin, který oslabuje důvěru a komunikaci v kolektivu. Vhodnými metodami posilujte vztahy ve třídě. Na pořádek a kázeň ve třídě má vliv i přirozená autorita učitele.
Každou nahlášenou krádeží se zabývejte, vyšetřujte ji, i kdyby vám přišla banální. Dáváte tak na vědomí, že se jedná o špatnou věc a zdůrazňujete, že ve vaší třídě je normální nekrást. K šetření krádeže si veďte záznam, ve kterém uvedete všechny skutečnosti.
Mluvte s dítětem, vymezte mu dostatečně dlouhý společný čas v prostředí, kde se bude cítit dobře a bezpečně.
Pokud dítě odhalíte, pečlivě se zabývejte příčinou krádeže. Neodsuzujte hned dítě, mohlo k tomu být donuceno okolnostmi nebo jinými lidmi. Trvejte na vysvětlení, navrácení ukradené věci nebo peněz přímo poškozenému a na omluvě. Ptejte se na to, co by se chtěl naučit, aby se mu dařilo nebrat věci.
Ve chvíli, kdy znáte příčiny, které vedly ke krádeži, je čas kontaktovat rodiče nebo jiné zákonné příslušníky a informovat je o výsledku. V případě opakování rizikového chování a selhání výchovných opatření je vhodné upozornit OSPOD. Když se jedná o škodu většího rozsahu, nezbývá vám nic jiného než přivolat Policii ČR. Vždy vyčkejte na jejich verdikt, nehrajte si na detektivy, protože by mohlo dojít k ovlivnění dalšího vyšetřování. Pokud máte podezření, že se jedná o poruchu osobnostní, požádejte o pomoc odborníky.
Co může udělat rodič
Přiznejte si skutečnost, že je to vaše dítě, co něco odcizilo. Řešení situace by mělo být přijatelné nejenom pro vás, ale také pro vaše dítě. Pokud by bylo pouze jednostranné, mohlo by se u dítěte setkat s odmítnutím a nepochopením vážnosti situace.
Buďte spravedliví i sami k sobě, nazývejte věci pravým jménem, chování dítěte není potřeba omlouvat. Buďte důslední a v postoji jednotní. S dítětem komunikujte otevřeně, vyjádřete svoje pocity a ptejte se na ty jeho. Vzhledem k tomu, že jste v této situaci díky dítěti, má také povinnost se k ní vyjádřit a podílet se na nápravě.
Zapojte jej do plánů o rodinném rozpočtu, ukažte mu, co lze za peníze nakoupit a jak je těžké peníze získat. Pokud dítě dostává kapesné, není vhodným trestem jeho úplné odebrání, mohly byste se dostat do začarovaného kruhu, kdy si dítě bude peníze opatřovat opět nelegálně.
Jak již bylo řečeno krádež u dětí může být signálem problému v jeho okolí. Zaměřte se na svou rodinu a na ostatní osoby, se kterými tráví svůj školní a mimoškolní čas. Nedochází u dítěte k častým konfliktním situacím? Neupozorňuje tímto na sebe? Věnujete mu dostatek prostoru k vyjádření? Neděje se něco ve škole? Má kamarády? A jací jsou jeho kamarádi? Osamělé dítě může touha po kamarádech svést špatným směrem.
Dětské krádeže – kde najít pomoc
Nevíte si s dítětem již rady? Chcete vidět problémové chování dítěte jinýma očima s odstupem a bez citového zaujetí? Nebojte se vyhledat pomoc. Nejdostupnější a nejrychlejší je promluvit si s druhou stranou, tzn. s rodiči nebo třídním učitelem popř. se školním metodikem prevence, ten je na každé škole. V tomto videu na youtube ukazujeme, kde školního metodika najdete. Pokud se krádeže opakují nebo dokonce mají vzrůstovou tendenci a vy jste vyčerpali již všechny možnosti na řešení, požádejte o pomoc odborníky na výchovu nebo terapii.
Pomoc můžete hledat také u neziskových organizací jako je MADIO z.s., které se zaměřují na prevenci rizikového chování. V MADIO věříme ve změnu k lepšímu a poskytujeme dlouhodobou oporu při realizaci programu primární prevence.
Na řešení nejste sami, pro další rady, náměty či pro diskuzi k tématům prevence rizikového chování navštivte některý z našich kanálů.