Hra je přirozenou součástí života dětí. Umožňuje objevovat, zkoumat a poznávat rychleji než díky biflování. Hraním získáváme všichni nové zkušenosti bez obav ze selhání a ze špatného hodnocení.
Hra je ale jako oheň, dobrý sluha a zlý pán. Co když se z nevinně vyhlížející zábavy stane hazardní záliba?
Hráč? Hazardní hráč? Nebo gambler?
Pro rodiny s dětmi nebo i pro kolektivy je obvyklé občasné trávení volného času při hraní karetních, deskových nebo i jiných her, třeba slovních při cestě autem. Mnoho z nás má doma ve skříni schovanou ruletu, bingo nebo dostihové sázky. Jako peníze nám slouží různě potisklé papírky nebo žetony. Při hraní těchto her jsme „hráči“, zažíváme vzrušení ze hry, úspěch, štěstí z výhry nebo neštěstí z prohry. Je to pro nás zábava a uvolnění.
I hazardní hráč zažívá tyto pocity, ale pouze v počáteční, optimistické fázi. Velmi brzy pak nastupují opačné pocity, především úzkost. Hráč vstupem do světa hazardu, kde jde již o peníze nebo hmotné statky, riskuje, že se na tom stane závislým. Pokud se zkušenost spojí s výhrou a touhou po opakování, je zde předpoklad patologické závislosti. Z hazardního hráče se stává gambler (patologický hráč) ve chvíli, kdy je člověk schopný obětovat hře vše. Gambler zažívá neustálý nutkavý pocit jít hrát.
Všichni jsou ohroženi, ale někdo více
Podle současných výzkumů má s gablingem zkušenost asi 10% osob pod 18 let. Hazardní hry jsou v dnešní době všude. Hraje se z mnoha důvodů. Pro vzrušení ze hry, pro vítězství, ze sociálních důvodů.
Děti a mládež, kteří ve svém okolí mají člověka závislého na hazardních hrách, jsou skupinou ohroženou nejvíc. Děti hyperaktivní nebo s nějakou formou poruchy pozornosti dokáží u automatu nebo u hazardních her kupodivu vydržet také velmi dlouho. Další skupinou dětí ohrožených závislostí na hazardní hře jsou ty, které selhávají v učení. Hledají tichý kout bez neustálých výtek.
Ve světě her, alespoň v počáteční fázi, zažívají tolik důležitý úspěch.
Závislost na počítačových hrách
Až osmdesát procent počítačových her je spojeno s agresivitou, které vyvolávají špatné vzorce chování a další rozvoj nežádoucích forem rizikových projevů jako je šikana, kyberšikana nebo další situace spojené s násilím. Riziko vzniku závislosti na počítačových hrách se úměrně zvyšuje s nižším věkem a s rychlými, akčními hrami.
Závislost na počítačových hrách je sice méně nebezpečná než závislost na výherních automatech, ale i zde často dochází ke změně v oblasti životního stylu. Dítě mění své postoje, hodnoty a zájmy.
Dochází k deficitu pohybu a neuvědomování si času. Nejedno dítě tráví noci na PC a ve škole je unavené. Nemá potřebu rozvíjet vztahy s vrstevníky, když je uznávaný vůdce tlupy v počítačové hře.
Jak ven z hazardní zábavy
Pokud dítě začne zanedbávat školu, své přátele, rodinu a už nemá čas na své zájmy, pak je to známka, že se něco děje.
Co můžete udělat jako rodič
Není určitě od věci si o problematice gamblingu nebo o problematice závislosti na hrách zjistit více informací a se svým dítětem si o tom pohovořit ve vhodný čas. Prostor pro rozhovor by měl být dostatečně dlouhý a místo, kde se rozhovor odehrává, by měl být pro dítě příjemným a bezpečným.
Snažte se předejít tomu, aby se dítě nudilo. Pokud chodíte do práce a domů jezdíte v podvečer a dítě je celý den samo doma, vymyslete společně činnosti, při kterých se bude moci vyhnout počítačům a trávení volného času na mobilu. Ptejte se ho, co ho zrovna zajímá, co by se chtěl naučit a podporujte jeho zájmy. Pro trávení volného času zvolte vhodné záliby blízké jeho povaze.
Získejte si důvěru dítěte, a naučte se naslouchat tomu, co říká a věnujte mu dostatek času.
Podpořte jeho samostatnost. Využijte společných dohod a zapojte ho do každodenního chodu domácnosti. Vy sami jste svému dítěti největší inspirací. Pokud prosazujete v rodině zdravý životní styl a aktivní koníčky, děláte správné kroky k tomu, aby dítě bylo chráněno před nevhodnou společností. Posilujte sebevědomí dítěte a kontrolujte pravidelně i hry, které má dítě v počítači. Po dohodě s ním je vhodné stanovit časový limit pro pobyt u elektronických médií.
Stanovte si domácí pravidla a za jejich porušení si domluvte sankce. Ukažte dítěti svět financí ze správné strany. Mělo by znát hodnotu peněz, a jak s nimi nakládat. Nedávejte mu větší finanční částky a mějte přehled o finančních dárcích, které může obdržet ze stran rodinných příslušníků. Pokud se vám zdá, že vám dítě se svými problémy přerůstá přes hlavu, nebojte se oslovit odborníky.
Co můžete ještě udělat jako učitel
Při podezření, že máte ve třídě dítě se závislostí na hraní, ať již na počítačových hrách nebo přímo na výherních automatech, projednejte možná rizika při osobním setkání s rodiči. Zároveň vhodně identifikujte přesný problém a zmapujte situaci ve třídě. Problematiku her je dobré včlenit do třídní diskuze a zaměřit se na témata jako například způsob trávení volného času a hospodaření s penězi nebo v případě starších dětí, jak vidí svoji budoucnost a kam by se chtěly v životě dostat.
Pro řešení problematiky hraní je dobré využít i interaktivitu v učení a podpořit jiné volnočasové zájmy. Osvědčuje se vytvořit společně s žáky nástěnku, na které jsou nejenom informace o riziku, ale také kontakty, kam se obrátit pro radu, pokud se projeví symptomy hráče.
Ve školním prostředí je vhodné zamezit on-line hazardu blokováním nedůvěryhodných serverů a užíváním jasných pravidel vztahující se k informačním technologiím. Jako například v době vyučování zákaz mobilních telefonů a tabletů. Toto byste měli dodržovat i vy a tím jít dětem ve škole příkladem.
Také se můžete zaměřit na svůj rozvoj a na to, jak být ještě lepším třídním učitelem, který s dětmi tvoří ucelený kolektiv. Stáhněte si tipy zdarma ještě dnes.
Desatero dobrého třídního učitele
Vložte název své školy a váš email. PDF dokument vám na něj dojde obratem.
* Nezasíláme spam! Prohlašuji, že údaje, mnou vyplněné, jsou pravdivé a mám zájem o zasílání zpráv od MADIO z.s. Dokument je mi v této podobě nabídnut zdarma. Souhlasím s Prohlášením o ochraně osobních údajů a Obchodními podmínkami: zde. Svůj souhlas mohu kdykoli odvolat.
Jak předcházet hazardní hráčské závislosti díky preventivním programům?
Závislost na hazardních hrách a gambling u dětí a dospívajících vzniká rychleji než u dospělých. Je to způsobeno nezralostí mozku, hledáním vlastní identity a velkou mírou volného času. Přestože patologický hráč neužívá drogy nebo alkohol, hra mozku simuluje podobné účinky.
Základním způsobem, jak předcházet nebo minimalizovat dopad hráčské závislosti, je především efektivní primární prevence. Smyslem prevence je informovat děti o riziku her a vyvracet mylné přesvědčení. Mezi ně patří třeba i iluze o rychlém zbohatnutí. U dětí je vhodné budovat finanční gramotnost a obeznámit je s problematikou dluhových pastí a bezpečností při vedení účtů.
V rámci všeobecné primární prevence doporučujeme programy zaměřené na rozvoj kolektivu a na podporu rozvoje osobnosti. Účelné jsou i ty, které se zaměřují na komunikaci a zdravý životní styl.
Programy selektivní primární prevence zvolte, pokud se ve vaší třídě nachází děti ohrožené nepříznivými sociálními podmínkami, nebo děti z nějakého důvodu ohrožené touto formou rizikového chování. Indikovaný program primární prevence je určený v situaci, kdy už víte, že se závislost na hře ve vaší třídě vyskytla.
Kde najít pomoc
Podporu v této situaci mohou rodičům poskytnout pracovníci školy, nejdostupnější a nejrychlejší je školní psycholog, školní metodik prevence nebo výchovný poradce. Dále také zdravotnická zařízení se specializací na poradenství, help linky nebo některá ze středisek výchovné péče.
Pomoc můžete hledat také u neziskových organizací jako je MADIO z.s., které se zaměřují na prevenci rizikového chování.
Na řešení nejste sami, pro další rady, náměty či pro diskuzi k tématům prevence rizikového chování navštivte některý z našich kanálů.