Řádí jako neřízená střela? Vrtí sebou na židli a neví, co s rukama? Nebo vypadá jako zasněný andílek? Mnohdy zvládnou všechno dohromady. I takové můžou být příznaky dětí trpících poruchou pozornosti a hyperaktivitou, nebo-li ADHD. Jak s takovými dětmi pracovat?
Kde se vzaly?
Neklidné a nesoustředěné děti se neobjevily z čista jasna, byly tu i dříve, ale byla jim věnována pouze okrajová pozornost. V českém jazyce na jejich výskyt poukazují spojení „živé stříbro“ či „dítě z hadích ocásků“. Tyto děti ve škole neustále vyrušují, nenosí úkoly, zapomínají pomůcky a k autoritám se chovají nevhodně.
Je na místě si uvědomit, že ADHD není dětská nemoc, jen se jednotlivé projevy během dospívání mění. Jestli budou i tyto děti v životě úspěšné a kolik toho dosáhnou, rozhoduje vedle rodiny i přístup učitele. Vnímavý učitel vždy stojí za mnohými úspěchy svých žáků, a to i těch s ADHD.
Tajemství zkratky ADHD
Zkratka ADHD znamená v českém překladu syndrom poruchy pozornosti s hyperaktivitou. Ať už se tato porucha projevuje nesoustředěností, nepořádkem na stole, zbrklostí či jinými příznaky, je nutné, aby s dítětem s diagnostikovaným syndromem ADHD učitel pracoval tak, aby tyto projevy co nejvíce minimalizoval a umožnil zdravé rozvíjení jedince. A jak toho dosáhnout?
Cílem rodičů a učitelů by mělo být nalezení způsobu, jak pracovat s dítětem s ADHD, tak, aby to bylo přijatelné pro všechny strany. Je třeba rozlišit, za co dítě může, a tudíž si zaslouží pokárání, a za co nemůže a trestání je zbytečné a vede jen ke sníženému sebevědomí a pocitům méněcennosti.
„Žít s ADHD je velmi náročné až vyčerpávající. Jedinec zažívá každodenně až desetkrát více stresu než jiní lidé. K dosažení cílů musí vynaložit minimálně dvojnásobné úsilí než ostatní.“
– Michal Goetz
Vytvořte pevný řád
Je to první a nejzákladnější pravidlo pro práci s dětmi s ADHD. Takový žák potřebuje jasná pravidla. Vaše požadavky by měly být krátké a jasně formulované. Jelikož si takové dítě neumí nastolit řád samo, musíte mu v tom pomoci. Snažte se dodržovat pevnou strukturu hodin, dní (i v maličkostech). Dítě potřebuje jasné vedení a důslednost. Takové vedení i další rozvoj dovedností můžete podporovat formou třídnických hodin. Zjistěte více o smyslu třídnických hodin.
Lze toho docílit nejen v naukových předmětech, ale i v těch výchovných. Jasné vedení by mělo dítě pocítit, i když pracujete na jeho osobnostně-sociálním rozvoji, a to v jakékoliv výchově či speciálně vymezené hodině (třídnické nebo osobnostně-sociální). Zaveďte deníček kde si bude zaznamenávat úkoly a školní povinnosti, aby tam nebyla jen nutná povinnost kontroly, čas od času mu do něj něco pěkného a inspirativního napište.
Dbejte na osobní povzbuzení
Každé dítě, a obzvláště s ADHD, má potřebu vyniknout mezi svými spolužáky. Zkuste mu svěřit nějaký menší úkol. Tím mu ukážete, že mu věříte a posílíte jeho sebeúctu, která bývá u těchto dětí zpravidla dosti nízká. Podpoříte tak jeho respekt k sobě samému i k ostatním. Vytvořte systém odměn, který bude pro dítě další motivací. Zkuste vytvořit například bodovací systém, který je více individuální a kdy dítě nesoutěží s ostatními.
Střídejte činnosti
Hlavním rysem této poruchy je, že dítě nedokáže udržet pozornost na jednu věc příliš dlouho. Proto je nutné činnosti střídat. Nezařazujte za sebe činnosti stejného druhu, prokládejte je pohybovými aktivitami. Pokud to jde, umožněte dítěti odpočívat pohybem. Tyto děti totiž bývají nevybouřené, protože jsou všude hlídané a usměrňované. Můžete využívat i různé relaxační techniky, včetně hudebního podkresu pro uklidnění. Další možnosti uklidnění a zklidnění můžete čerpat z Krátkého online tréninku.
Připomínkujte, ale nekřičte
Pokud je nutné dítě napomenout, udělejte to soukromě, nikoli před třídou. Pokud trestáte, zaměřte se na projevy jeho chování, ne na příčiny, protože ty nedokáže vysvětlit. Nezvyšujte hlas, trestejte v klidu a krátce. Opět buďte důslední ve všech výchovných postupech.
Předcházení trestání je nejlepší prevence. Hledejte spolu s dítětem různé cesty, které by mu mohly pomoci. Při častém zapomínání, mu umožněte nechávat pomůcky a učebnice ve třídě. Zeptejte se ho, jaké zkoušení mu nejvíce vyhovuje. Zda ústní nebo písemné a zohledněte jeho volbu. Pokud je u vás obvyklé hodnocení výkonu známkováním, vyzkoušejte i jiný typ, například slovní. Výhodám a nevýhodám známkování se věnujeme v článku Známkování nebo slovní hodnocení.
Posaďte žáka s ADHD daleko od okna
Děti s ADHD velmi vnímají všechny rušivé elementy, proto je posaďte dál od okna, kde těch „lákadel“ bude nejméně. Také je praktičtější mít dítě v prvních lavicích, protože potřebuje častěji poradit nebo připomenout, co má dělat.
Nejlepší výbava do života
Věděli jste, že mnoho známých osobností by si v dnešní době neslo nálepku ADHD a přesto z nich vyrostli velmi úspěšní lidé? Můžeme jmenovat například Alberta Einsteina, W.A. Mozarta nebo V. van Gogha. Pro další úspěch a a spokojenost po ukončení školní docházky, toho jako učitelé pro děti s ADHD můžeme udělat hodně.
Pokud pomůžeme ádéháďáčkům vyrovnávat se s flustrací z neúspěchů, když jim pomůžeme vybudovat si zdravé sebevědomí a když jim budeme nápomocni v poznání, v čem jsou jedinečné, stavíme je na stejnou startovní čáru jako všechny ostatní děti.
Jak být vynikajícím TU?
Desatero dobrého třídního učitele
Vložte název své školy a váš email. PDF dokument vám na něj dojde obratem.
* Nezasíláme spam! Prohlašuji, že údaje, mnou vyplněné, jsou pravdivé a mám zájem o zasílání zpráv od MADIO z.s. Dokument je mi v této podobě nabídnut zdarma. Souhlasím s Prohlášením o ochraně osobních údajů a Obchodními podmínkami: zde. Svůj souhlas mohu kdykoli odvolat.
Zeptejte se svého metodika prevence
Práce s dětmi s ADHD je náročná, únavná a někdy i stresující, zvláště pokud nevidíte určitý posun k lepšímu. Hlavním posláním učitele je pomoci takovému dítěti nejen s výukou, ale především pomoci mu zapadnout do kolektivu svých spolužáků. S klimatem a prevencí ve třídě vám pomůže i školní metodik prevence.
Na řešení nejste sami, pro další rady, náměty či pro diskuzi k tématům prevence rizikového chování navštivte některý z našich kanálů.