Pátrání po Yettim v podobě dobrého třídního učitele není na žádnou velkou výpravu. Nemusíte balit kufry a žádat sponzory, žádné překopání dosavadní fyzičky. A co vlastně můžete udělat teď hned?
V minulé části jsme začali pracovat na učiteli jako na dobrém pozorovateli a člověku, který umí klást otázky. Tady se zaměříme na to, jak vypadá aktivní naslouchání, a jaké se z něho rodí strategie.
Naslouchejme
Poslouchat, co mi dítě říká, není až tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Díky tlaku času, který je na učitele vyvíjen (zvonění, přesně odměřené přestávky, přesně odměřené hodiny) se snažíme odpovědi dětí urychlit. Někdy ve snaze pomoci podsouváme dětem svůj úhel pohledu. Při aktivním naslouchání toho, co nám dítě říká, pouze poslouchejte a povzbuzujte dítě k dalším odpovědím. Při hovoru si také vyjednejte s dítětem, že si budete dělat poznámky. Nestrašte dítě papírem, vysvětlete mu, že byste si všechno nemuseli zapamatovat, a že je pro vás důležité, abyste jeho informace vnímali co nejpřesněji a poznámky jsou jen pro vás.
Může to vypadat takto: „Ano, rozumím. Ano, vnímám, co mi chceš říct. Co ještě se dělo? Co ještě jsi pozoroval?“ Teprve až máte pocit, že dítě řeklo vše, možná se i opakovalo, shrňte před ním, jak jste jeho slova pochopili a ujistěte se, že to teď vnímáte stejně. Nedávejte skutečnostem jiná jména, používejte co nejvíce slova dítěte. Takto si je zaznamenávejte i do svých poznámek. Při Tréninku pro třídní učitele vás naučíme, proč je takové „nepřeznačkovávání“ důležité.
Pracujeme na strategii
Z toho, co se od dětí dozvídáte, se ideálně stanovují strategie. Strategie se mohou týkat toho, o čem se s dětmi ve třídě budete bavit, jaká témata stanovíte třeba do slohové práce, abyste poznali víc, s kým prohodíte pár dalších slov o přestávce, při dohledu…. Nemusí to být nic násilného. Aktivně vyhledávejte strategie povídání si s dětmi a tím formujte jejich duševní svět, tedy i schopnosti vidět věci kolem sebe a dávat jim správná jména.
Pokud byste se při poslouchání dítěte dozvěděli skutečnosti, které se vám nezdají být v pořádku, poraďte se s vaším školním metodikem prevence či výchovným poradcem a pracujte dále na strategii společně. Při hovoru můžete zjistit skutečnosti, díky kterým budete muset zapojit více subjektů do strategie.
Neváhejte si taktéž stáhnout PDF Desatero dobrého třídního učitele, ve kterém naleznete užitečné tipy na to, jak být ještě lepším učitelem.
Desatero dobrého třídního učitele
Vložte název své školy a váš email. PDF dokument vám na něj dojde obratem.
* Nezasíláme spam! Prohlašuji, že údaje, mnou vyplněné, jsou pravdivé a mám zájem o zasílání zpráv od MADIO z.s. Dokument je mi v této podobě nabídnut zdarma. Souhlasím s Prohlášením o ochraně osobních údajů a Obchodními podmínkami: zde. Svůj souhlas mohu kdykoli odvolat.
Vyjednáváme
Vyjednávání je dovednost, která se neučí ani na vysokých školách, ani není součástí žádných DVPP, a pokud s vyjednáváním přijde do školy dítě, velmi často je utlučeno hned v počátku, protože mu učitel vzápětí ukáže, co je to právo veta. Přitom vyjednávání má svá pravidla a je dost dobrou dovedností pro život. Učitel by měl dítě nikoliv utlumovat ve vyjednávání, ale učit ho vyjednávat s pravidly a se správnou argumentací. Má mu dát šanci naučit se vyjednávat správně.
Sám také může s dětmi vyjednávat. Při předešlém vymýšlení strategií si může stanovit dvě cesty k dosažení cíle, obě dětem nabídnout a pak jim dát právo volby s tím, že budou argumentovat, proč volí jednu či druhou cestu. Obě strategie by měly vést k vámi stanovenému cíli. Pocit svobody a právo mít volbu děti dost ocení. V Tréninku pro třídní učitele se dozvíte, jak se dá s dítětem vyjednávat, aniž bychom měli pocit, že připouštíme manipulaci.
V dalším díle cesty za dobrým třídním učitelem se pokusíme o velké odhalení.