Společně jdeme cestou za dobrým třídním učitelem! Vyzkoušeli jste si pozorování, naslouchání a jak se správně ptát. Přijali jste vyjednávání jako dovednost, která patří vám i dětem.
Odhalení yettiho se blíží. Dobrý třídní učitel už nemusí být fata morgana. Další dovedností dobrého učitele je umět slyšet všechny hlasy, které ve třídě zaznívají.
Nastavme si společný prostor
Vytváření prostoru pro to, aby mohly zaznít všechny hlasy, je pokročilá dovednost. I tu v Tréninku pro třídní učitele budujeme. Naslouchání si je dovedností, kterou se učí jak učitelé, tak i žáci. Je několik věcí, které je možno udělat pro to, aby naslouchání šlo snáze, a aby společný prostor ve třídě vybízel k tomu, že se každý může do diskuze zapojit. Tady je několik tipů, na co se zaměřit:
Jak máme nastavenou vnitřní strukturu třídy? Co takové rozmístění umožňuje? Co naopak znemožňuje?
Vzniká ve třídě prostor, kdy jsou všechny děti, studenti usazeni tak, aby na sebe navzájem viděli? Nebo jsou mezi nimi bariéry?
Ideální prostorové nastavení umožňující slyšení všech hlasů je takové, které je strukturované, ale zároveň umožňuje přímý vzájemný kontakt.
Budujeme třídní rituály a procedury
Práce s reflexí a prostor pro hlasy vzniká v průběhu času. Je možné nastavit ve třídě rutiny a procedury, které takovýto prostor vytváří – například ranní komunita (stačí pravidelná chvilka v pondělí, tisíckrát se vám tato časová investice vrátí), společný čas na koberci a jiné…
Přemýšlejte, čím vždy začínáte a končíte hodinu, kdy dáváte prostor pro diskusi? Jakým způsobem ji moderujete? Dáváte na konci prostor vyjádřit se těm, kteří ještě nemluvili? Práce s oceňováním a zpětnou vazbou vytváří ve třídě bezpečné prostředí pro všechny příspěvky.
Třídní klima můžete navíc posílit i využitím Desatera dobrého třídního učitele. Stáhněte si jej ve formě PDF zdarma.
Desatero dobrého třídního učitele
Vložte název své školy a váš email. PDF dokument vám na něj dojde obratem.
* Nezasíláme spam! Prohlašuji, že údaje, mnou vyplněné, jsou pravdivé a mám zájem o zasílání zpráv od MADIO z.s. Dokument je mi v této podobě nabídnut zdarma. Souhlasím s Prohlášením o ochraně osobních údajů a Obchodními podmínkami: zde. Svůj souhlas mohu kdykoli odvolat.
A znovu ty strategie
Modelujte naslouchání sami – udržujte s žákem oční kontakt, neverbálně i verbálně dávejte najevo, že slyšíte, co říká. Všímejte si, kdy si žáci navzájem naslouchají a dávejte jim zpětnou vazbu. Používejte různé modality diskuze a komunikace – někomu vyhovuje rozhovor, někomu jinému zase práce v menších skupinách, případně tvořivé činnosti.
Všímejte si, kteří žáci preferují který typ komunikace. Zároveň zkuste sledovat, jaké modality práce preferujete vy a co vám pomáhá experimentovat. Dobrou zkušenost a jak s tímto vším zacházet, můžete získat účastí na programu Trénink pro třídní učitele.