Také po prázdninách sedíte nad novým minimálním preventivním programem a přemýšlíte, co nového do něj dát? Jakou akcí byste se ještě mohli pochlubit, s čím bude spokojený ředitel, jestli by to prošlo u České školní inspekce?
Nebo dokonce začínáte a po kolegyni vám v šuplíku zbyl minimální preventivní program z minulého roku s doporučením, ať jej zkopírujete? Netrapte se. Žádná sebelepší megalomanská akce nebude mít takový dopad jako ty nejjednodušší drobné kroky, které dokážete udělat každý den. To všechno do programu zaznamenejte.
Musí o vás vědět
Především se zamyslete, jaká je vaše pozice ve škole. Jste metodici na papíru nebo o vás ředitel skutečně ví a vědí o vás i kolegové? Před zpracováním „minimálu“ si stanovte, jak svou pozici posílíte. Vypište si termíny porad a požádejte pana ředitele o 5 minut, které využijete pro svůj vstup. Nejen tyto dovednosti prakticky trénujeme ve studiu pro ŠMP.
Informujte kolegy o tom, co děláte, co plánujete, mluvte o tom, kterými oblastmi jste se zabývali v hodnocení preventivních aktivit. Připravte kolegy na to, že budete chtít stručné informace o tom, co se v jejich třídě děje. Dělejte si poznámky a přemýšlejte o tom, jak ve třídě můžete pomoci vy.
Založte deník metodika
Cože, deník? Nebojte se, žádné kožené desky, nic, co by zatížilo rozpočet. Stačí 7 přeložených papírů, které budou simulovat složky a budou mapovat jednotlivé oblasti, které jako metodik máte podchycovat. Vkládejte do nich všechno, co v dané oblasti děláte. Klidně i pár poznámek naškrabaných rukou.
Kontrola nezbytností
- jaké dokumenty potřebuji a jaké termíny jsou pro mě závazné (hodnocení preventivních aktivit, minimální preventivní program, školní preventivní strategie, program proti šikanování, krizový plán, přehled spolupracujících organizací, metodické pokyny).
Spolupráce s kolegy
- staňte se pravou rukou ředitele – když mu budete stát v zádech svou zodpovědností za vše kolem prevence, bude stát v zádech on vám,
- jak kolegy informujete vy – termíny porad, co jim na nich říkáte,
- jak kolegové informují vás – co říkají o třídě, jak se orientují v třídních vztazích, co řeší, jaké mají rodiče,… Co si pro ně připravit malý dotazník, ať máte informace ucelené, z jejich pohledu a psané přímo jejich slovy?! Toto je velmi levná diagnostika klimatu třídy,
- jaké školení by se jim hodilo, aby pro ně práce na třídních vztazích byla jednodušší,
- informujte správní zaměstnance, když je třeba (věřte, že školníci mnohdy vidí víc než vy),
- třídnické hodiny – nejsou jen o kontrole absence, nechejte si podat zprávu o tom, na čem třídní učitel se třídou pracoval (třeba v rodinné výchově, v prvouce, … Nemusíte mít zrovna třídnickou hodinu v rozvrhu vyhrazenou.). Pro inspiraci si můžete stáhnout Desatero dobrého třídního učitele ve formě PDF.
Desatero dobrého třídního učitele
Získejte zdarma praktické tipy, jak smysluplněji pracovat se svou třídou. Nechte nám kontakt a my vám obratem zašleme pomoc v podobě praktického PDF dokumentu.
* Nezasíláme spam! Prohlašuji, že údaje, mnou vyplněné, jsou pravdivé a mám zájem o zasílání zpráv od MADIO z.s. Dokument je mi v této podobě nabídnut zdarma. Souhlasím s Prohlášením o ochraně osobních údajů a Obchodními podmínkami: zde. Svůj souhlas mohu kdykoli odvolat.
Spolupráce s rodiči
nespoléhejte jen na žákovské knížky (Tam dávejte jen obecné, neškodné info, chování problémy řešte osobně. Asi si ještě pamatujete, jak umí žákovky prudit.),
motivační schůzky – nezvěte rodiče až tehdy, kdy se něco špatného děje, nechejte třídního učitele pozvat rodiče a dítě na schůzku za příjemných okolností. Ptejte se, jak doma mluví o škole, čím školním se zabývají, jak doma řeší, když se něco děje, co na dítě funguje, ptejte se také na příjemné věci, třeba čeho si na dítěti váží, stanovte si spolu s rodiči, jak to budete dělat, kdybyste museli řešit něco nepříjemného. Udělejte si u každé rodiny/dítěte poznámky,
záznamy o pohovoru – z každého pohovoru si veďte záznam (Připravujte si ho předem, zaznamenejte, kdo se ho zúčastnil, co je tématem schůzky, k čemu chcete dojít, rukou vpisujte, jak to probíhalo, na čem jste se domluvili. Mějte z toho živý dokument). Nechejte si záznam podepsat rodičem, dejte mu kopii. Je to vaše úmluva, jak s dítětem budete pracovat vy i oni,
dělejte si záznamy, i když s rodičem jen telefonujete (Věřte, že rodič si bude pamatovat hovor i 3 roky nazpět, ale vy už dávno nebudete vědět.).
Kauzy
nazvěte si tuto složku, jak chcete, ale mějte v ní všechno, o čem vás kdokoliv (kolega, dítě, rodič) informuje z hlediska vztahů, problémového chování, dění kolem „nevýukového“ života dítěte). Vždy si tam zaznamenejte datum, čas, kdo vás informoval, nepoužívejte klišé, snažte se co nejvěrohodněji zaznamenat řečené, třeba i vulgarismy v přesném znění). Možná daná událost nemusí znamenat nic, možná je předzvěstí nebo známkou něčeho hlubšího, závažnějšího.
Hospitace
možná se budete divit, ale i vy na ně máte právo. Jděte se podívat alespoň jednou do každé třídy, sledujte, jaká je ve třídě atmosféra, vybírejte si živější hodiny, sledujte třídu víc než kolegu.
Spolupráce s dětmi
využijte dohled na chodbě k tomu, že se budete zajímat. Nedělejte jen dozorce, poptejte se dětí, navazujte s nimi vztahy, buďte vnímaví, dozvíte se tak daleko víc než v dotaznících,
váš pracovní mail by jim měl být k dispozici, fungujte s nimi i přes něj, může to být daleko lepší schránka důvěry než krabička na chodbě.
Spolupráce s organizacemi
nezapomeňte, že v tom nemusíte být sami. Na programy si zvěte organizace takové, které pracují interaktivně, zážitkově, nedělejte za každou cenu jen přednášky, sledujte dění, nechejte si říkat od lektorů, co viděli oni, zaznamenávejte,
mějte nároky na profesionalitu – nechejte si z programů dát zprávu – na jakém tématu pracovali, kolik dětí, jaká byla spolupráce s učitelem, co se dělo při programu ve třídě, máte tak informace vy i oni,
obracejte se v případech, kdy je to nezbytné tam, kde máte (OSPOD, Policie ČR, odborné neziskové organizace – MADIO z.s. :), PPP, …). Chtějte také od nich zpětnou vazbu.
A toto je zároveň váš minimální preventivní program. Zahrnuje všechny oblasti, kterým byste se jako školní metodik prevence měli věnovat.
Z vyhlášky
Pro ty z vás, kdo má rád trochu té právničiny, tak příloha č. 3/II vyhlášky Č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů praví, že jsou
Standardní činnosti školního metodika prevence
Metodické a koordinační činnosti
1. Kontrola tvorby a kontrola realizace preventivního programu školy.
2. Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí,vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších sociálně patologických jevů.
3. Metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů (vyhledávání problémových projevů chování, preventivní práce s třídními kolektivy apod.).
4. Koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů.
5. Koordinace přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků/cizinců, prioritou v rámci tohoto procesu je prevence rasizmu,xenofobie a dalších jevů, které souvisí s otázkou přijímání kulturní a etnické odlišnosti.
6. Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence sociálně patologických jevů, s metodikem preventivních aktivit v poradně a s odbornými pracovišti (poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými a dalšími zařízeními a institucemi), které působí v oblasti prevence sociálně patologických jevů.
7. Kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu sociálně patologických jevů.
8. Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence sociálně patologických jevů v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů.
9. Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření.
Informační činnosti
1. Zajišťování a předávání odborných informací o problematice sociálně patologických jevů, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy.
2. Prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností.
3. Vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence sociálně patologických jevů (orgány státní správy a samosprávy, střediska výchovné péče, poradny, zdravotnická zařízení, Policie ČR, orgány sociální péče, nestátní organizace působící v oblasti prevence, centra krizové intervence a další zařízení, instituce a jednotliví odborníci).
Poradenské činnosti
1. Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy sociálně patalogického chování, poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště (ve spolupráci s třídními učiteli).
2. Spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje sociálně patologických jevů u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj sociálně patologických jevů ve škole.
3. Příprava podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami chování ve škole a koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům školou a specializovanými školskými zařízeními.