Problematika duševního zdraví žáků se stává stále aktuálnější tématem ve vzdělávacím systému. Podle zjištění ČŠI (Česká školní inspekce) má duševní zdraví, podporující zázemí a pohoda v kolektivu velký vliv na studijní výsledky žáků.
Duševní zdraví jako základ motivace a školních úspěchů.
Děti a dospívající jsou často vnímáni jako bezstarostní, duševně zdraví a dalo by se říct v pohodě. Přitom se jedná o obzvlášť zranitelnou skupinu. V současné době, která jsem silně zaměřená na výkon, úspěch a uznání okolí, se spousta dětí a mladých cítí pod velkým tlakem, obávají se selhání, cítí se nedostateční, neustále mají před sebou nedosažené cíle. Mají také pocit, že nejsou přijímáni takoví, jací jsou.
Přibývá dětí, které mají stále častěji pocity, že jsou „na dně“, varovné jsou také narůstají počty případů sebepoškozování i pokusů o sebevraždu. V případě dokonaných sebevražd mladistvých zaznamenali odborníci nárůst počtu sebevražd o víc než 110 % za poslední tři roky.
Co můžeme dělat
Na duševní zdraví dětí působí hlavně nejbližší okolí, což je kromě rodiny, třída, spolužáci a dobré vztahy s nimi. Z praxe jsme již vysledovali, že obrovský vliv na tyto vztahy ve třídě má třídní učitel a to tím, jak zdravé klima nastavuje, buduje a stále sleduje jeho vývoj, včas detekuje problémové chování a situace a ví, jak je řešit nebo na koho se obrátit. V tomto svém úsilí má odbornou podporu školního metodika prevence, který by měl být zdrojem pomoci, podpory, informací a návrhů řešení pro konkrétní situace i pro preventivní opatření, jak těmto situacím předcházet. Cílem pedagogů i metodiků prevence je, aby škola byla místem, kde se tato problematika řeší a kde jsou pedagogové dostatečně vybaveni pro poskytování podpory žákům v jejich duševním rozvoji.
V MADIO se otázce vztahů v kolektivech věnujeme intenzivně a vždy hledáme možnosti a prostředky, jak zdravé vztahy podporovat a posilovat. Jednou z cest je Specializační studium pro metodiky školní prevence, které již tradičně otevíráme ve Zlíně a jeho cílem je připravit ŠMP tak, aby se stali „profíky“ ve svém oboru. Výstupem studia je odborně informovaný, prakticky trénovaný a optimisticky zaměřený metodik školní prevence. A k tomu všemu ještě získá osvědčení z akreditovaného studia ŠMP od MŠMT ČR.
O nic nepřijdete
Videa, články, zajímavosti a mnohé další ze světa primární prevence nebo vedení třídy a leadershipu můžete mít při sobě a vždy aktuálně. Sledujte nás na následujících kanálech, nebo se přímo zapojujte do diskuze a přispějte tak svou dobrou praxí.
Zaujal Vás článek? Za sdílení děkujeme :)
Získejte zdarma praktické tipy, jak smysluplněji pracovat se svou třídou. Nechte nám kontakt a my vám obratem zašleme pomoc v podobě praktického PDF dokumentu. * Nezasíláme spam! Prohlašuji, že údaje, mnou vyplněné, jsou pravdivé a mám zájem o zasílání zpráv od MADIO z.s. Dokument je mi v této podobě nabídnut zdarma. Souhlasím s Prohlášením o ochraně osobních údajů a Obchodními podmínkami: zde. Svůj souhlas mohu kdykoli odvolat.Desatero dobrého třídního učitele