Jedním z možných důvodů, proč jsou dnešní žáci laxní ve výuce, může být i současný nepříliš motivující klasifikační systém. Léty prověřené známkování je patrně nejjednodušší, ovšem výhody slovního hodnocení jsou také nesporné.
Je lepší slovní hodnocení nebo známkování?
Hodnocení se snaží postihnout míru rozvoje schopností a dovedností hodnoceného žáka za dané období. Jedná se vlastně o výsledky dosažené ve vyučovací hodině nebo výsledky dosažené během delšího úseku vzdělávání.
Na co si dát pozor
Asi největším problémem slovního hodnocení je časová náročnost, nedostatečné pochopení u rodičů a také nutnost další spolupráce s pedagogy. Proto se také zřejmě ještě nestalo stálou součástí školního hodnocení. Pokud chce být pedagog opravdu svědomitý a plně vystihnout i celkovou osobnost žáka, je to úkol časově velmi náročný.
Problémem může být i vytváření šablon a škatulek, a to pak slovní hodnocení žáka také příliš nevystihuje. Chvála a kritika mohou v tomto případě stát vedle sebe, a přestože se hodnocení snaží motivovat, podpořit i podat pomocnou ruku může se otočit v ponižování, kárání a zavinit tak škody, které nejsou lehce napravitelné. Vždyť slova dokáží zranit mnohem více než pár čísel. Právě na slovech i vztazích můžete pracovat v třídnických hodinách. Zda hledáte možnosti jak, mrkněte na Tipy do třídnických hodin.
Přínosy a pozitiva
Na druhou stranu je slovní hodnocení žáků konkrétnější a objektivnější. Nehodnotí se jen znalosti, ale i další schopnosti a dovednosti, protože k tomu, aby byl žák úspěšný, potřebuje také vlastnosti jako samostatnost, tvořivost, houževnatost, apod., což se v číselném známkování dá jen těžko vyjádřit. Slovní hodnocení známek je konkrétní a dítě i rodič se z něj dozvědí, kde žák vyniká a kde zase ne. Hodnotí se i pokrok a také by neměla chybět motivace, která podpoří dítě v zájmu do učení.
„Každý je génius. Ale pokud budete posuzovat rybu podle její schopnosti vylézt na strom, bude celý svůj život žít s vědomím, že je neschopná“
– Albert Einstein
Zvlášť kvůli podpoře dalšího vzdělávání dítěte a smysluplnosti slovního hodnocení se zdůrazňují aktivity, ve kterých se u dítěte zaznamenal nějaký vývoj. Motivace je jednou z nejdůležitějších součástí celého hodnocení. Je velmi důležité, aby byl žák povzbuzen k dalším činnostem, větší snaze a úsilí ve vzdělávání. Pedagog, který hodnotí, by měl vždy formulovat svůj výrok pozitivně a poukazovat na zdařilé výsledky, nikoliv pouze na nedostatky.
Pro a proti známkování
Největší předností známkování je bezesporu jeho jednoduchost, přehlednost a srozumitelnost pro každého. Snadno se vytvářejí statistiky, protože čísla jsou lehce zpracovatelná. Určitě je na místě zmínit i větší vnější motivaci dětí (všechny chtějí jedničku a obávají se pětky) a také mnohaletou tradici.
Samy o sobě známky a vysvědčení nemají žádnou vlastní hodnotu, vlastně by měly říkat žákům, kam se posunuli, a kde mají ještě prostor ke zlepšení. Na druhou stranu známkování pouze hodnotí, ale nevysvětluje. U nejednoznačných případů může být složitější stanovit známku než napsat slovní hodnocení známky. Navíc vede k porovnávání dětí, což není vždy žádoucí. Mluví se i o tom, že známkování u dětí může zabíjet vnitřní motivaci. Známky, které mají děti ve škole, bohužel nic nevypovídají o uplatnění v životě.
Otevřete se změnám
Pokud bychom rádi povzbudili u dětí touhu učit se, není vhodné upínat se na známky ani na slovní hodnocení žáků. Obojí by se mohlo lehce stát autoritativním nástrojem výuky. Naopak vnímáme možnosti a příležitosti, jak na vztahy celkově jinak. Dítě je vhodné vést k vlastní sebereflexi. Než s ním mluvit o jeho známkách ptejte se ho, co jej v jednotlivých předmětech bavilo a co ho nejvíc zaujalo.
Zaměřte se na žáka, na jeho motivaci k učení a na zlepšování jeho výkonů. Individuální práci se můžete věnovat ve Členství Učitel. Je pak úplně jedno, jestli dítě dostalo z něčeho jedničku nebo trojku, důležité je, že se naučilo to, co je pro něj potřebné a pro další výuku nutné. Je vhodné využít i zpětné vazby.
Desatero dobrého třídního učitele
Získejte zdarma praktické tipy, jak smysluplněji pracovat se svou třídou. Nechte nám kontakt a my vám obratem zašleme pomoc v podobě praktického PDF dokumentu.
* Nezasíláme spam! Prohlašuji, že údaje, mnou vyplněné, jsou pravdivé a mám zájem o zasílání zpráv od MADIO z.s. Dokument je mi v této podobě nabídnut zdarma. Souhlasím s Prohlášením o ochraně osobních údajů a Obchodními podmínkami: zde. Svůj souhlas mohu kdykoli odvolat.
Poznávejte svoji třídu
Určitě každý systém má své výhody i nevýhody. Způsob hodnocení je také pevně spjat se stylem výuky. Když učitel hodnotí děti slovně, je nucen zajímat se o to, jaké jsou a poznat jejich osobnost. Pokud děti známkuje, tak ho k tomu vlastně nic nenutí. Významnou roli hraje také počet žáků ve třídě a schopnost učitele přistupovat k žákům individuálně a citlivě.
Náměty, jak se třídou pracovat v čase, kdy se neznámkuje snad ve všech třídách, tedy v třídnických hodinách jsme sumarizovali do metodické pomůcky Tipy do třídnických hodin, kde každých 14 dní dostanete tipy, co ve třídnické hodině dělat.
Inspirace není nikdy dost a tohoto pomocníka si chválí v mnoha školách. Můžete jej zavést i na vaší škole a třeba se stane spouštěčem slovního hodnocení známek. Je online a metodickou pomůcku může využívat celá škola.
O nic nepřijdete
Videa, články, zajímavosti a mnohé další ze světa primární prevence nebo vedení třídy a leadershipu můžete mít při sobě a vždy aktuálně. Sledujte nás na následujících kanálech, nebo se přímo zapojujte do diskuze a přispějte tak svou dobrou praxí.