Když se zeptáme žáků, jaký by měl být učitel, většinou odpoví hodný. Ale co to znamená? Znamená to hodný, protože si u něj můžou dělat, co chtějí? Nebo hodný, že nedává horší známku než trojku? Může být učitel hodný a přitom být přirozenou autoritou?
Autorita je nutností
Učitelova osobnost má ve vzdělávacím procesu stále hlavní úlohu. Z velké části závisí právě na učiteli, jak se žáci k učivu postaví. Jeho působení nenahradí žádné učebnice ani počítače.
Autorita učitele je značně závislá na jeho společenské i odborné pověsti. Na prvním místě žáci oceňují pedagogův spravedlivý a kladný postoj k nim, a až potom jeho odbornost a znalosti. Autorita učitele je nezbytným předpokladem pro jeho práci. Učitel ji musí mít, aby mohl vůbec učit. A jak jí tedy dosáhnout?
„Žáci nejvíce ocení učitelův spravedlivý postoj, až pak jeho odbornost.“
Začněte u pozitivních vztahů s kolegy
Pedagog rozhodně nezíská autoritu na úkor svých kolegů. I když s některými nemusíte být nejlepší kamarádi, před žáky nikoho nepomlouvejte nebo je dokonce proti někomu nepodněcujte.
Nejlepší autorita je ta, která vychází z vaší osobnosti, můžete ji lehce ovlivňovat vyzařováním energie, zdravým sebevědomím, komunikativními dovednostmi, laskavostí a taktem ke svým kolegům. Nezapomeňte pracovat i na své odborné a morální autoritě. Tu odbornou rozvíjejte zvyšováním svých profesních znalostí a dovedností a morální autoritu zlepšíte poctivým a odpovědným vztahem k sobě i k ostatním lidem
Připravte se na hodiny
Ač se to nemusí zdát, určitá promyšlenost a systematičnost vyučovací hodiny je pro autoritu velice důležitá. Zvláště novou látku vykládejte různorodými metodami, abyste si udrželi pozornost dětí a měli tak možnost v nich probudit zájem o předmět. Když bude celá hodina „šlapat“ a vy ukážete zájem a erudovanost v oboru, snadněji získáte zájem žáků a tím i požadovanou autoritu.
Buďte důslední
Když po dětech žádáte úkol, ověřte si, že ho všichni splnili. Když se domluvíte na testu, kdy nebo z čeho bude, dodržte to. Nic nenaštve žáky víc, než když jim dáte do testu něco, co jste řekli, že tam nebude. Na učitele musí být spolehnutí.
Důslednost a přísnost do hodiny rozhodně patří, ale nejde se spoléhat jen na ně. Kombinujte je vhodně i s velkorysostí a s humorem. Smějte se v hodinách. Společně. Smích přece léčí, díky němu budete odolnější vůči stresu a vaše autorita poletí v očích dětí vzhůru.
Buďte spravedliví, buďte přirozená autorita
Buďte si vědomi toho, že žáci vás stále sledují a obzvláště citliví jsou na nespravedlnost vůči nim, kterou si budou dlouho pamatovat. Dávejte si pozor, abyste nikomu nenadržovali, a to nejen ve známkování, ale třeba i ve chvále nebo trestání.
Už pár let dochází ke změně v chování žáků k učiteli, dochází ke značnému uvolnění vztahů žáků k učitelům. Přibývá nepozornost, nekázeň, vulgární vyjadřování a v krajních případech i násilí. Je nutné, aby dítě mělo pozitivní zkušenost s autoritou dospělých z rodiny, má-li akceptovat autoritu učitele jako přirozenou. Dítě je ochotno autoritu přijmout, pokud je založena na empatii a autenticitě.
„Rámus není autorita.“
– George Horace Lorimer
Výzkumy ukazují, že nejlepších studijních výsledků dosahují žáci učitelů, kteří jsou sami sebou, nepřetvařují se, umí se do žáků vcítit, umí je povzbudit. Žáci si přejí, aby se učitel choval přátelsky, byl spravedlivý, nikoho nezesměšňoval a nedělal podrazy.
Desatero dobrého třídního učitele
Získejte zdarma praktické tipy, jak smysluplněji pracovat se svou třídou. Nechte nám kontakt a my vám obratem zašleme pomoc v podobě praktického PDF dokumentu.
* Nezasíláme spam! Prohlašuji, že údaje, mnou vyplněné, jsou pravdivé a mám zájem o zasílání zpráv od MADIO z.s. Dokument je mi v této podobě nabídnut zdarma. Souhlasím s Prohlášením o ochraně osobních údajů a Obchodními podmínkami: zde. Svůj souhlas mohu kdykoli odvolat.
Co pomáhá rozvíjet přirozenou autoritu
Pokud jste člověk, který si zvyšuje svoji profesní kvalifikaci, určitě děláte i něco pro svou přirozenou autoritu. Důležité je také vyznat se v umění vedení a řízení týmu, i když svoji autoritu hodláte uplatňovat především v dětském kolektivu. Správná komunikace a schopnost řešit konflikty se vám nikdy neztratí.
Kolem nás je běžné soustředit se většinou na kritiku, ale představte si, jak se cítíte, když za své jednání a snahu sklízíte jen hořké plody. Je umění vhodně podat kritiku tak, aby si z ní ostatní vzali správné ponaučení a posunuli se díky ní dál. Zkuste se ve svých hodinách zaměřit více na oceňování a pochvaly. I horší žáci si je zaslouží. Náš tip zní: napište si jména všech dětí a během týdne si u každého udělejte poznámku, za co byste je pochválili. Nečekejte na nic a pokud je příležitost, rovnou tuto chválu použijte.
Je to reálné?
Je otázkou, zda jsou tyto požadavky splnitelné, pokud si je uvědomíme… Jednou z cest k přirozené autoritě je pravidelné a smysluplné vedení třídnických hodin, které mají smyl. Tento smysl však musí vnímat pedagog a také žáci.
Určitým vodítkem a inspirací v utváření smysluplných třídnických hodin a práci na přirozené autoritě můžou být Tipy do třídnických hodin, které vám metodicky pomohou při přípravě jednotlivých třídnických hodin. Každých 14 dní tak můžete mít k dispozici několik tipů, jak takovou hodinu připravit. Mezi učiteli je tato služba chválená, právě pro její praktickou použitelnost.
O nic nepřijdete
Videa, články, zajímavosti a mnohé další ze světa primární prevence nebo vedení třídy a leadershipu můžete mít při sobě a vždy aktuálně. Sledujte nás na následujících kanálech, nebo se přímo zapojujte do diskuze a přispějte tak svou dobrou praxí.