[Záznam webináře ZDARMA ] Už jste si někdy všimli, že se váš žák mění? Dříve živý a aktivní kluk je teď uzavřený, podrážděný a známky letí dolů. Ve škole se objevuje sporadicky a vy se ptáte, co se děje. Většina učitelů si v první chvíli pomyslí na problémy doma nebo typické pubertální období. Realita ale může být mnohem závažnější – může jít o závislost na konopných drogách. A dobrý učitel by měl chtít dostat situaci pod kontrolu.
Marihuana a hašiš jsou mezi mladými vnímány jako bezpečné drogy. V očích teenagerů jsou přírodní, neškodné a v podstatě společensky přijatelné. O to nebezpečnější je fakt, že se závislost rozvíjí plíživě a nenápadně. Když si toho okolí všimne, může být už problém zakořeněný natolik, že běžné pedagogické postupy nestačí.

Co u dnešní mládeže letí, co na to legislativa, jak k těmto látkám přistupovat?
Jak se závislost projevuje?
Závislost na marihuaně se vyvíjí postupně a projevy mohou být dlouho skryté. Přesto existují určité signály, které by vás měly varovat.
- Náhlý pokles školních výsledků: Dříve bezproblémový žák začíná zaostávat, má problémy se soustředěním a prospěch prudce klesá.
- Proměna v chování: Střídají se nálady, podrážděnost, útlum nebo naopak přehnaná aktivita. Může se objevit přetíženost, apatie nebo podrážděnost.
- Změny v sociálních vazbách: Žák se stahuje do sebe, mění okruh přátel a přestává se účastnit společných aktivit.
- Fyzické příznaky: Zarudlé oči, netypický zápach oblečení, poruchy paměti, zhoršené sebeovládání, bolesti hlavy a krku, poruchy spánku a apatie.
Jak jednat, když máte podezření
Prvním krokem je nepodléhat panice a nezaujatě sledovat změny v chování. I když máte silné podezření, že za problémy stojí drogy, je klíčové přistupovat k situaci s rozvahou. Kárání nebo tresty situaci obvykle ještě zhorší a žák se ještě více uzavře.
- Otevřený rozhovor: Vytvořte bezpečné prostředí a pokuste se s žákem mluvit bez výčitek. Zeptejte se na jeho pocity a situaci.
- Kontakt s rodiči: Citlivě informujte rodiče a nabídněte možnosti pomoci. Buďte připraveni na jejich šok nebo odmítnutí problému.
- Odborná pomoc: Školní psycholog nebo metodik prevence může pomoci situaci správně uchopit.
- Využití odborné podpory MPP – metodická podpora prevence vám poskytne praktické návody, jak s takovou situací pracovat a jak žákovi nabídnout efektivní pomoc.
Chcete získat jistotu, že potenciální problém řešíte správně? Zeptejte se zkušených odborníků v rámci Metodické podpory prevence. Podobné situace řeší denně a vy získáte jasné odpovědi na své otázky.
Závislost na marihuaně často vede k tomu, že se žák uzavře do světa své vlastní apatie a vzdálí se všemu, co ho dříve těšilo. Náhlý útlum nebo změna chování nemusí vždy ukazovat na drogy, ale je důležité tento faktor brát v úvahu a citlivě prozkoumat situaci. Ne nadarmo může být zejména třídní učitel nejbližším spojencem dětí nenápadně volajících o pomoc.
Desatero dobrého třídního učitele
Získejte zdarma praktické tipy, jak smysluplněji pracovat se svou třídou. Nechte nám kontakt a my vám obratem zašleme pomoc v podobě praktického PDF dokumentu.
* Nezasíláme spam! Prohlašuji, že údaje, mnou vyplněné, jsou pravdivé a mám zájem o zasílání zpráv od MADIO z.s. Dokument je mi v této podobě nabídnut zdarma. Souhlasím s Prohlášením o ochraně osobních údajů a Obchodními podmínkami: zde. Svůj souhlas mohu kdykoli odvolat.

Nečekejte na průšvih: prevence začíná v třídnických hodinách
Jedním z nejlepších způsobů, jak předcházet rizikovému chování, jsou pravidelné třídnické hodiny. Otevřená komunikace a prostor pro sdílení mohou žákům pomoci zvládat své problémy ještě předtím, než přerostou v závislost. Tipy do třídnických hodin vás budou inspirovat v mnoha aktivitách, které vám pomohou odhalit dynamiku vztahů a individualit žáků.
- Věnujte se citlivým tématům, jako je tlak vrstevníků a riziko užívání drog.
- Podpořte žáky v otevřené komunikaci a aktivním naslouchání.
- Zapojte tematické aktivity, které rozvíjejí důvěru a vzájemnou podporu.
Závislost na konopných drogách: Léčba a svépomoc
Závislost na konopných drogách, zejména na marihuaně, je v České republice stále rozšířenější a postihuje až 200 tisíc osob ve věku 15–64 let, přičemž 80 tisíc z nich je ve vysokém riziku. I přes mylnou představu, že konopí nezpůsobuje závislost, se může vyvinout stav s typickými příznaky, jako jsou bažení, zhoršené sebeovládání, růst tolerance, zanedbávání školních či pracovních povinností a pokračování v užívání navzdory nepříznivým následkům.
Akutní intoxikace obvykle odezní do tří hodin, ale může být doprovázena úzkostí, apatií, bolestmi hlavy, poruchami paměti a kolísáním nálad. V případě závislosti se mohou objevit abstinenční příznaky jako úzkost, podrážděnost, deprese, agresivita, bolesti svalů, poruchy spánku, třesy či žaludeční obtíže.
Léčba závislosti na marihuaně zahrnuje kombinaci psychoterapie, sociální podpory, poradenství a dlouhodobého doléčování, přičemž důraz je kladen na změnu životního stylu a vyhýbání se rizikovým situacím. V závažnějších případech je nutná léčba v terapeutických komunitách či kombinace s farmakoterapií, zejména pokud se rozvinou psychotické poruchy vyvolané užíváním konopí.
Nenechte se zavalit problémem
Drogy ve školním prostředí jsou reálný problém a učitelé na něj nesmí být sami. Nečekejte na krizi a využijte odbornou podporu, která vám pomůže situaci zvládnout. Ať už jde o metodickou pomoc, třídnické hodiny nebo vlastní rozvoj, máte nástroje, které vám usnadní cestu. Buďte připraveni, buďte v klidu a nenechte problém přerůst – jsme tu pro vás.