Řešení šikany je zodpovědností školy
Svědky fyzického útoku byly tři čtvrtiny žáků 7. až 9. tříd českých ZŠ. Pětina dětí stejného věku byla někdy obětí šikany a pětina pachateli. I to, že už v roce 2012 napadlo některého z učitelů 6,1% žáků je alarmující (CEPROS 2012). I vy máte možnost zodpovědně přistupovat k předcházení – primární prevenci šikany – na vaší škole. Postavte se riziku čelem a zajistěte program specifické primární prevence Řešení šikany pro vaše třídy, třídní učitele i metodiky prevence.
Prevence nebo řešení problémů
Vnímáte, že řešení šikany ve třídách vyžaduje komplexní přístup spolu se systematickým a koordinovaným řešením. Důležitým krokem k řešení šikany je prevence, bezpečné prostředí a zdravé vztahy ve třídách. Pokud vám záleží na pohodě každého žáka i dobrém klimatu třídy, je téměř jisté, že dokážete zachytit vznikající vztahový problém včas a můžete jej efektivně řešit. V současné době neexistuje žádné prostředí, které by bylo proti šikaně imunní. Prevence je na místě i tam, kde se dosud tento sociálně patologický jev nevyskytl.
Role třídního učitele
Nezastupitelnou úlohu v prevenci sociálně patologických jevů, mezi něž šikanu řadíme, má třídní učitel. Ten je denně v kontaktu se žáky, má vliv na atmosféru a klima ve třídě, na vytváření pozitivních vztahů a má možnost se žáky otevřeně komunikovat. Pokud si učitel dokáže zajistit důvěru žáků i rodičů, postavil tím pevné základy prevence šikany.
Na co se v programu zaměříte
- Budete si vědomě všímat, co se ve třídě děje – kdo s kým komunikuje, kdo komu pomáhá, jak se tvoří dvojice nebo skupinky apod.
- Budete cíleně s dětmi mluvit – pomocí užitečných otázek se lépe budete orientovat v atmosféře třídy a získáte spoustu informací pro další rozvoj zdravých vztahů.
- Budete zaměřovat pozornost, svou i žáků, na radosti, na úspěchy a zdroje, které k nim vedou.
- Žáci budou trénovat dovednosti, které jim pomůžou rozvíjet dobré vztahy a vytvářet ve třídě bezpečnou a podporující atmosféru.
- Budete se vzájemně oceňovat a tím posilovat chtěné chování.
- Budete mít se žáky společný projekt a budete plánovat a vyhodnocovat kroky k jeho uskutečnění.
- Před programem v rámci konzultace pojmenujete své cíle a očekávání.
- Po programu proběhne druhá konzultace k výsledkům, co jste zaznamenali, co třída dále potřebuje rozvíjet, jaké budou další kroky apod.