Tematické programy primární prevence; ilustrativní fotografie - MADIO

Pokud přemýšlíte, jak zodpovědně přistupovat k primární prevenci rizikového chování (PPRCH), jste na správném místě. Chcete se možným budoucím i aktuálním problémům postavit čelem? Zajistit programy primární prevence rizikového chování do škol může být dobrým způsobem.

Situace jako experimentování s drogami, závislosti na sociálních sítích nebo i duševní zdraví a pohoda, dříve či později ve třídě zazní. Kolem toho „číhá“ opravdu dost. Ovšem díky programům efektivně pojmete prevenci ve vybraných tématech, kterými se budeme důkladně se žáky a studenty zaobírat. Ti mají možnost zažít celkově tři setkání, které jim aktivizačními a zážitkovými metodami pomohou pochopit důležité informace a uchopit si vlastní postoje a hodnoty. Budete se tak cítit jistěji jak vy, tak vaši žáci.

Získejte dostatečný prostor a čas věnovat se efektivně tématům, které mají smysl jak pro prevenci rizikového chování, tak i dobrý základ hodnot a postojů do života. Vybírat můžete ze seznamu níže (pro jednotlivé třídy), nebo nám rovnou napište, co byste potřebovali a my s vámi vše rádi probereme, poradíme a domluvíme podrobnosti.

Programy PPRCH pro 1. - 3. ročník základní školy

  • Drogoví strašáci

Cílem programu je žáky seznámit se základním nebezpečím a riziky návykových látek i obrazovek (digitální technologie). Především pak umožnit nácvik odmítání a zaměření pozornosti na jiné činnosti v rámci prevence a zdravého životního stylu. Žáci také budou vědět, na koho se obrátit v situacích spojených s tímto tématem.

  • Jak se mám?

Program zaměřený na emoce, který má za cíl žáky seznámit s emočním prožíváním a naučit je techniky, jak se zachovat/co dělat, když se třeba cítí smutní, bojí se nebo se zlobí.

  • Jsem jednička

Program, který pracuje s tématy jako je sebevědomí, silné stránky a práce s chybou. Žáci budou mít možnost tyto témata pomocí modelových situací a aktivit zažít tak, aby si je sami uchopili a našli pozitivní přístup k sobě samému.

Programy PPRCH pro 4. - 5. ročník základní školy

  • Buď sám sebou, řekni drogám ne

Cílem programu je žáky seznámit se základním nebezpečím a riziky návykových látek i těch, které tak na první pohled nevypadají (nikotinové sáčky, energy drink, kratom, hhc bonbónky aj.). Především pak umožnit nácvik odmítání a zaměření pozornosti na jiné činnosti v rámci prevence a zdravého životního stylu. Žáci také budou vědět, na koho se obrátit v situacích spojených s tímto tématem a jak odolávat tlakům od vrstevníků nebo trendů.

  • V hlavě aneb jak se mám?

Program zaměřený na emoce, který má za cíl žáky seznámit s emočním prožíváním a naučit je techniky, jak se zachovat/co dělat, když se třeba cítí smutní, úzkostní, bojí se nebo se zlobí a mají vztek. Také se seznámí se základním fungováním mozku, a proč jsou pro nás emoce a pocity důležité.

  • Svět internetu

Žáci budou během programu informováni o potenciálních rizicích a příkladech dobré praxe ohledně nakládání s osobními údaji na sociálních sítích. Dostanou podněty k zamyšlení nad problematikou jejich vlastního obsahu sdíleného na sociálních sítích a také nad tématem závislosti na sítích, aneb jak se závislým nestat. Program také neopomíná hlavní pojmy jako kyberšikana, kybergrooming nebo internetové podvody.

  • Jsem, jaký jsem

Program, který pracuje s tématy jako je sebevědomí, silné stránky a práce s chybou. Žáci budou mít možnost tyto témata pomocí modelových situací a aktivit zažít tak, aby si je sami uchopili a našli pozitivní přístup k sobě samému.

Programy PPRCH pro 6. - 7. ročník základní školy

  • Život bez drog

Cílem programu je žáky seznámit se základním nebezpečím a riziky návykových látek i těch, které tak na první pohled nevypadají (nikotinové sáčky, energy drink, kratom, hhc bonbónky aj.). Především pak umožnit nácvik odmítání a zaměření pozornosti na jiné činnosti v rámci prevence a zdravého životního stylu. Žáci také budou vědět, na koho se obrátit v situacích spojených s tímto tématem a jak odolávat tlakům od vrstevníků nebo trendů.

  • V hlavě aneb kdo mě řídí?

Program zaměřený na emoce, který má za cíl žáky seznámit s emočním prožíváním a naučit je techniky, jak se zachovat/co dělat, když se třeba cítí smutní, úzkostní, bojí se nebo se zlobí a mají vztek. Také se seznámí se základním fungováním mozku, a proč jsou pro nás emoce a pocity důležité.

  • Kybersvět aneb když jsem online

Žáci budou během programu informováni o potenciálních rizicích a příkladech dobré praxe ohledně nakládání s osobními údaji na sociálních sítích. Dostanou podněty k zamyšlení nad problematikou jejich vlastního obsahu sdíleného na sociálních sítích a také nad tématem závislosti na sítích, aneb jak se závislým nestat. Program také neopomíná hlavní pojmy jako kyberšikana, kybergrooming nebo internetové podvody.

  • Já a moje sebevědomí

Program, který pracuje s tématy jako je sebevědomí, silné stránky a práce s chybou. Žáci budou mít možnost tyto témata pomocí modelových situací a aktivit zažít tak, aby si je sami uchopili a našli pozitivní přístup k sobě samému. Dále také jak celkově pečovat o sebe a postupně utvářet své vlastní postoje a hodnoty.

  • Svět první intimity a vztahů

Tento program otevírá citlivé téma intimity a vztahů. Preventivně se zaměřuje na rizika pornografie a sexuálního chování jak v online, tak skutečném prostředí s ohledem na legislativu a bezpečnost. Žáci se seznámí se základním pojmoslovím pohlavních orgánů, jejich významem a jaké změny naše tělo prodělá. Také probereme téma prvních vztahů a jak o takový zdravý vztah pečovat.

  • Neubližuj si

Program, který se věnuje prevenci témat jako je sebepoškozování, poruchy příjmu potravy a sebevražedné myšlenky. Žáci mají možnost si v průběhu setkání uvědomit hodnoty vlastního zdraví, jak vnímají své tělo a jak se nebát říct si o pomoc. V průběhu aktivit si také posílí vlastní sebevědomí a budou moci zažít ocenění. V neposlední řadě dostanou kontakty a možnosti, kam se obrátit, když bude potřeba.

Programy PPRCH pro 8. - 9. ročník základní školy

  • Návykové látky

Cílem programu je žáky seznámit s nebezpečím a riziky návykových látek i těch, které tak na první pohled nevypadají (kratom, nikotinové sáčky, hhc bonbónky, e-cikarety aj.). Především pak umožnit nácvik odmítání a zaměření pozornosti na jiné činnosti v rámci prevence a zdravého životního stylu. Žáci také budou vědět, na koho se obrátit v situacích spojených s tímto tématem a jak odolávat tlakům od vrstevníků nebo trendů.

  • V hlavě aneb když je toho moc

Program zaměřený na emoce, který má za cíl žáky seznámit s emočním prožíváním a naučit je techniky, jak pracovat se stresem, jak se zachovat/co dělat, když se třeba cítí smutní, úzkostní, bojí se nebo se zlobí a mají vztek. Také se seznámí s principy fungováním mozku, a proč jsou pro nás emoce a pocity důležité. Mají možnost uvědomit si, jak to mají oni samotní, ale také pozorovat své okolí, jak to mají druzí.

  • Kyberprostor aneb když jsem online

Žáci budou během programu informováni o rizicích a příkladech dobré praxe ohledně nakládání s osobními údaji na sociálních sítích. Dostanou podněty k zamyšlení nad problematikou jejich vlastního obsahu sdíleného na sociálních sítích a také nad tématem závislosti na sítích, aneb jak se závislým nestát. Probereme jak fungují jednotlivé soc. sítě, principy a k čemu slouží algoritmy. Program také neopomíná hlavní pojmy jako kyberšikana, kybergrooming nebo internetové podvody.

  • Sebevědomí aneb vím, co mi jde

Program, který pracuje s tématy jako je sebevědomí, silné stránky a práce s chybou. Žáci budou mít možnost tato témata pomocí modelových situací a aktivit důkladně zažít tak, aby si je sami uchopili a našli pozitivní přístup k sobě samému. Dále také jak celkově pečovat o sebe a postupně utvářet své vlastní postoje a hodnoty.

  • Já ve světě vztahů a intimity

Tento program otevírá citlivé téma intimity a vztahů. Preventivně se zaměřuje na rizika pornografie a sexuálního chování jak v online, tak skutečném prostředí s ohledem na legislativu a bezpečnost. Žáci si proberou smysly a změny v jejich fungování, jak emočním, tak fyzickém. Také probereme téma vztahů a jak o takový zdravý vztah pečovat.

  • Neubližuj si aneb buď k sobě laskavý

Program, který se věnuje prevenci témat jako je sebepoškozování, poruchy příjmu potravy a sebevražedné myšlenky. Žáci mají možnost si v průběhu setkání uvědomit hodnoty vlastního zdraví, jak vnímají své tělo a jak se nebát říct si o pomoc. V průběhu aktivit si také posílí vlastní sebevědomí a budou moci zažít ocenění. V neposlední řadě dostanou kontakty a možnosti, kam se obrátit, když bude potřeba.

Programy PPRCH pro SŠ

  • Návykové látky

Cílem programu je na základě ověřených informací dát studentům prostor definovat si vlastní postoj k nebezpečí a rizikům návykových látek i těch, které tak na první pohled nevypadají (kratom, nikotinové sáčky, hhc bonbónky, e-cikarety aj.). Především pak umožnit nácvik odmítání a najití si opačné činnosti v rámci prevence a zdravého životního stylu. Studenti také budou vědět, na koho se obrátit v situacích spojených s tímto tématem a jak odolávat tlakům od vrstevníků nebo trendů. Seznámí se také s možnými způsoby, jak závislostem předcházet nebo jak s nimi bojovat.

  • V (ne)zajetí emocí

Program zaměřený na emoce, který má za cíl studenty seznámit s emočním prožíváním a naučit je techniky, jak pracovat se stresem, jak se zachovat/co dělat, když se třeba cítí smutní, úzkostní, bojí se nebo se zlobí a mají vztek. Nemineme téma depresí a úzkostí, jaké znaky můžeme pozorovat a jak se nebát říct si o pomoc. Také se seznámí s principy fungováním mozku, jak reagujeme v různých situacích, a proč jsou pro nás emoce a pocity důležité. Studenti budou mít možnost mapovat své emoce a pomocí různých technik si trénovat svou odolnost.

  • Jak vnímám kyberprostor?

Se studenty budeme diskutovat o rizicích a příkladech dobré praxe ohledně nakládání s osobními údaji na sociálních sítích. Dostanou podněty k zamyšlení nad problematikou jejich vlastního obsahu sdíleného na sociálních sítích a také nad tématem závislosti na sítích, aneb jak se závislým nestát. Probereme jak fungují jednotlivé soc. sítě, principy a k čemu slouží algoritmy. Program také neopomíná hlavní pojmy jako kyberšikana, kybergrooming, internetové podvody a kritické myšlení.

  • Zdravé sebevědomí

Program, který pracuje s tématy jako je sebevědomí, silné stránky a práce s chybou. Studenti budou mít možnost tyto témata pomocí modelových situací a aktivit důkladně zažít tak, aby si je sami uchopili a našli pozitivní přístup k sobě samému. Dále také jak celkově pečovat o sebe a postupně utvářet své vlastní postoje a hodnoty. Program také neopomíná hlavní pojmy jako zdravé hranice, asertivita, konstruktivní zpětná vazba aj. komunikační dovednosti.

  • Má intimita a svět vztahů

Studenti budou mít možnost upevnit si postoje k tématům jako je sexuální aktivita, antikoncepce, pornografie, vztahy a jednotlivá rizika k nim spojená. Díky modelovým situacím, aktivitám i diskuzím si pojmenujeme potřebné témata, která jsou aktuální a z kterých si každý bude moct vzít do světa intimity a vztahů to, co právě potřebuje.

  • Neubližuj si aneb co když…

Program, který se věnuje prevenci témat jako je sebepoškozování, poruchy příjmu potravy a sebevražedné myšlenky. Studenti mají možnost si v průběhu setkání uvědomit hodnoty vlastního zdraví, jak vnímají své tělo a jak se nebát říct si o pomoc. V průběhu aktivit si také posílí vlastní sebevědomí a budou moci zažít ocenění. V neposlední řadě dostanou kontakty a možnosti, kam se obrátit, když bude potřeba a jak taková pomoc probíhá.

Tematické preventivní programy ilustrační foto

Programy primární prevence informačně

Rozsah: 3 x 2 vyučovací hodiny (dvouhodinové bloky) během školního roku
Forma: interaktivní besedy; diskuse; interaktivní hry; modelové situace
Místo konání: škola
Cena: 2300 Kč na třídní kolektiv/jeden blok při aktivní účasti učitele + cestovné
Ostatní: Při programu vyžadujeme přítomnost a aktivní účast třídního učitele, nebo učitele, který zná třídu nejlépe. Třídním kolektivem je myšlena skupina do 30 žáků / studentů.

V rámci programu máte možnost čerpat z konkrétních doporučení pro další práci s třídním kolektivem. Postupy, jež budou pro práci s vašim třídním kolektivem aplikovány, a následující doporučení jsou v souladu s metodickými doporučeními MŠMT ČR. Certifikace programu vám zajišťuje formální uznání, že tento program odpovídá stanoveným kritériím kvality a komplexnosti. MADIO je první certifikovanou organizací ve všech formách prevence v ČR a v praxi působí již 15 let.

Souhrn všech témat k jednotlivým ročníkům

1. – 3. třídy: Drogoví strašáci | Jak se mám? | Jsem jednička
4. – 5. třídy: Buď sám sebou, řekni drogám ne | V hlavě aneb jak se mám? | Svět internetu | Jsem jaký jsem
6. – 7. třída: Život bez drog | V hlavě aneb kdo mě řídí? | Kybersvět aneb když jsme online | Já a moje sebevědomí | Svět první intimity a vztahů | Neubližuj si
8. – 9. třída: Návykové látky | V hlavě aneb když je toho moc | Kyberporstor aneb když jsem online | Sebevědomí aneb vím, co mi jde | Já ve světě vztahů a intimity | Neubližuj si aneb buď k sobě laskavý
Střední školy: Návykové látky | V (ne)zajetí emocí | Jak vnímám kyberprostor? | Zdravé sebevědomí | Má intimita a svět vztahů | Neubližuj si aneb co když…

Tematické preventivní programy ilustrační foto
Tematické preventivní programy ilustrační foto
Tematické preventivní programy ilustrační foto

Objednávkový formulář

Přímo objednejte službu, nebo si jen napište o další informace nebo konzultaci. Vyplňte jednoduchý formulář a naši pracovníci se vám brzy ozvou zpět. V případě objednávky uvádějte o jakou službu máte zájem.

Mobil: Zpráva pro nás:
E-mail: *
Firma:/škola
Jméno: *

Nebo mi zavolejte přímo

+420 577 775 522
+420 777 716 883
Milana Juríčková

Společně se na to podíváme a určitě něco vykouzlíme :)