Vám, metodikům prevence na školách, kteří chtějí dělat svou práci dobře, jsme připravili Desatero školního metodika prevence (ŠMP) ke spolupráci s učitelem. Nejste samospasitel všeho. Vaším úkolem není vyřešit všechny problémy v krizovém chování dětí. A to už je jeden z bodů desatera. Přečtěte si je a každý den aktivně používejte.
- Nezapomeňte, že UČITELE nezbytně potřebujete k výkonu své práce.
- Vy nejste SAMOSPASITEL VŠEHO. Vaším úkolem není vyřešit všechny problémy v krizovém chování dětí.
- Naučte vaše učitele PŘEDCHÁZET PROBLÉMŮM. Buďte jim poradcem, jak na to. Vychovejte z něho dobrého pozorovatele. (Tipy do třídnických hodin – TH)
- TŘÍDNÍ HODINA NENÍ JEN SAMOSTATNÁ HODINA v rozvrhu. Může to být 10 min. v úvodu jiné hodiny, kdy s dětmi učitel krátce vyřeší jakoukoliv jejich starost a připraví si lepší klima pro výuku.
- Ať vás TU informují o tom, jak to dopadlo. PÍSEMNĚ. Proč? Problémy s rizikovým chováním se nerodí lusknutím prstu, mají svůj vývoj. Případná šikana na druhém stupni měla své znaky už na prvním. Když si projdete zápisy z TH předešlých ročníků, najdete je tam. Pochopíte-li příčinu, najdete lék.
- DOBRÝ ZÁPIS. Stačí STRUČNĚ, s podstatnými informacemi – kdy, téma TH, metody (komunitní kruh, povídání, hra, zážitková pedagogiky, reflexe, …), co učitel pozoroval.
- Podrobné DOPTÁVÁNÍ na to, co učitelé ještě viděli – o přestávce, v jídelně, v šatně.
- Doptávání NENÍ ŠPICLOVÁNÍ. Ptáte se proto, abyste poskytli účinnou pomoc. Zacházejte s informacemi opatrně.
- I když zjistíte chybný krok kolegy, NESUĎTE, HLEDEJTE CESTU, jak z toho ven.
- NEBUĎTE NA TO SAMI. Když si nevíte rady, vyhledejte pomoc odborníků.