Pracovní obědy patří mezi časté společenské a zároveň obchodní akce mnoha manažerů. Ale víte, že i třeba takový neformální pracovní oběd má svá pravidla, která je dobré dodržovat, aby byl oběd opravdu úspěšným a nestal se společenským faux pas?
Pracovní oběd nebo také business lunch má řadu nesporných výhod. Jednou z nich je, že všichni ví, že se musí vrátit zpět do práce (na rozdíl od večeře), takže nemají tendence tento čas natahovat a celý oběd pak má větší spád, je věcnější. Kolikrát během hodiny vyřešíte více věcí než za celý den v kanceláři.
Kdo zve, ten platí
Tak zní první pravidlo. Kdo zve, nejen platí, ale zároveň vybírá místo, kde se bude celá událost odehrávat. Je lepší dát hostovi na výběr ze dvou až třech míst, ať si může sám vybrat, kde je mu příjemněji. Ale pozor, host si objednává jako první a také určuje počet chodů. Jako hostitel byste měl přijít vždycky o něco dříve, jako host si můžete dovolit pětiminutové zdržení. Pokud by mělo být zdržení delší, sdělte to telefonicky nebo aspoň smskou.
10 nejčastějších chyb při delegování
Vložte název své firmy a váš email. PDF dokument vám na něj dojde obratem.
* Nezasíláme spam! Prohlašuji, že údaje, mnou vyplněné, jsou pravdivé a mám zájem o zasílání zpráv od MADIO z.s. Dokument je mi v této podobě nabídnut zdarma. Souhlasím s Prohlášením o ochraně osobních údajů a Obchodními podmínkami: zde. Svůj souhlas mohu kdykoli odvolat.
Nepodceňujte přípravu
Nejvhodnější čas pro business lunch se udává mezi 12. – 13. hodinou a trvat by měl jednu až max. dvě hodiny. Určitě je přípustné předem oznámit, kolik máte vyhrazeného času na oběd, aby se nestalo, že protistrana si bude nechávat důležitá témata až na závěr, ke kterým se nakonec ani nedostane, protože někdo zahlásí, že se již musí „zvedat“.
Stručně si připravte schéma schůzky. Napište si, co chcete vědět, nebo co naopak potřebujete sdělit. Zvláště pokud se jedná o první schůzku, zjistěte si o protistraně co nejvíce informací, ať vás nic nezaskočí.
Oběd zahajujte neformální konverzací
„Zahajte rozhovor třeba tématy o dětech.“
Od pracovního oběda se očekává nejen dobré jídlo a řešení pracovních záležitostí, ale zároveň je třeba ovládat i umění společenského chování a konverzace. Mějte na paměti, že předmětem takového typu schůzky většinou není podepsání důležité obchodní záležitosti – to probíhá zase v oficiálním prostředí, ale spíše jde o to, naladit či naklonit partnera na vaši stranu. Umění efektivní komunikace můžete trénovat v rámci online členství Tvůrce.
Je vhodné, než přistoupíte k samotným pracovním záležitostem, odlehčit a navodit příjemnou atmosféru neformální konverzací. Můžete si postěžovat na počasí, na děti, zmínit sportovní pokroky. Vyhýbejte se však politickým a kontroverzním tématům – pak už byste se k těm pracovním věcem nemuseli dostat. Pracovní otázky je vhodné začít řešit až v momentě, kdy vám přinesou první chod.
Zaujal Vás článek? Za sdílení děkujeme :)