Delegování je jednou z nejdůležitějších schopností, kterou by měl mít každý leader. Tato dovednost zahrnuje schopnost přenášet pravomoci a odpovědnosti na další členy svého týmu. Nejen, že tím získáváte čas, energii a prostor pro další činnosti, ale také rozvíjíte schopnosti a kompetence svého týmu.
Jako každý majitel firmy nebo manager, vedoucí jste obvykle zaměstnáni, někdy až zavaleni úkoly a povinnostmi. Je jen otázkou času, kdy narazíte na limity svého času a energie. Delegování je způsob, který vám umožní soustředit se na ty věci, které opravdu vyžadují vaší osobní pozornost, zatímco ostatní můžete svěřit někomu ze svého týmu. Získáte tím prostor pro strategické myšlení a plánování, což je nezbytné pro úspěch váš i vaší firmy.
Dalším důležitým aspektem delegování je rozvoj schopností a kompetencí týmu. Když přenesete určité činnosti na své podřízené, umožňujete jim získávat nové zkušenosti a dovednosti, které by jinak neobjevili. A tak zvyšujete produktivitu a efektivitu celého týmu, protože každý má možnost se rozvíjet a růst.
Deleguju běžně!
Teď určitě řeknete – nic nového, to běžně dělám. Předávám úkoly a odpovědnosti na ostatní. A jak tento proces řídíte a kontrolujete? Každý dobrý leader by měl být schopen jasně komunikovat očekávání a cíle, poskytnout potřebné zdroje a podporu a pravidelně monitorovat pokrok a výsledky. Delegování může být úspěšné pouze tehdy, pokud je spravováno efektivně a profesionálně.
Výrazně vám pomůže, když budete schopni rozpoznat momenty, kdy je potřeba delegovat, a budete mít dostatečnou důvěru ve svůj tým, že delegované úkoly a činnosti zvládnou. Delegování není slabostí, ale spíše známkou moudrosti a schopnosti efektivně řídit.
Než začnete delegování plánovat, podívejte se, na co si dát pozor. Stáhněte si zdarma 10 nejčastějších chyb v delegování a zjistěte, kde se chybuje nejčastěji.
10 nejčastějších chyb při delegování
Udělejte první krok ke smysluplnější práci. Nechte nám kontakt a my vám obratem zašleme pomoc v podobě praktického PDF dokumentu.
* Nezasíláme spam! Prohlašuji, že údaje, mnou vyplněné, jsou pravdivé a mám zájem o zasílání zpráv od MADIO z.s. Dokument je mi v této podobě nabídnut zdarma. Souhlasím s Prohlášením o ochraně osobních údajů a Obchodními podmínkami: zde. Svůj souhlas mohu kdykoli odvolat.
Co mám delegovat?
Prvním krokem je vaše rozhodnutí, které činnosti budete delegovat a které zůstanou na vás. Pro správné rozhodnutí je potřeba znát silné i slabé stránky, a to nejen své, ale i ostatních v týmu. V záležitostech, které mají strategický význam, byste měli nadále pokračovat. Naopak věci, které se opakují a snadno je zvládnou i jiní, delegujte na své podřízené. Tip pro váš úsměv: pokud máte velmi oblíbené činnosti a jste v nich dobří, nedelegujte je. Nechejte si je pro sebe.
Komu delegovat?
A co teď? Víte, co chcete delegovat, ale komu? Pokud svůj tým dobře znáte a víte, kde jsou jejich přednosti a kde slabiny, máte vyhráno. Delegujte těm, kteří mají potřebné dovednosti a znalosti. Myslete na to, že každý člověk je jiný a nepůjde delegovat všem stejným způsobem. Zaměstnanec, který neví, jak činnost realizovat, ale chce odvést perfektní výsledek, potřebuje zadání dopodrobna vysvětlit. Zkušený zaměstnanec, pro kterého není zadaná oblast výzvou, potřebuje ujištění, že i tyto „malé“ činnosti jsou velmi důležité pro celkový výsledek.
Jak správně delegovat?
Než budete práci delegovat ostatním, definujte svá očekávání a popište výsledek, kterého chcete dosáhnout. Potom vše jasné vysvětlete, aby věděli, jaké jsou jejich povinnosti a jakým způsobem mají být splněny. Sdělte jim také očekávání týkající se finálního výsledku a dejte jim prostor na dotazy a ujasnění.
Kontrola zadaných činnosti
Vyhraďte si čas a sdělte ostatním termíny, kdy budete ověřovat, jak zadané činnosti zvládají. Prostřednictvím pravidelných schůzek budete mít přehled o tom, v jaké fázi je plnění, zda vznikly nějaké problémy a můžete je včas řešit.
Na závěr jedno varování
Určitě máte spoustu nepříjemných a nevděčných činností, které musíte udělat. Neházejte je na někoho a nesnažte se předstírat, že mu tím prokazujete dobrou službu. Nejlepším řešením je udělat jednu či více části společně. Tip pro pohodu v týmu: zkuste si pamatovat dobré pomocníky při těchto nevděčných činnostech v okamžiku, kdy se objeví naopak věci zajímavé a lákavé.
…a ještě jedna dobrá zpráva
Znalosti, dovednosti a trénink, to vše vám pomůže být úspěšným leaderem a zvládat všechna úskalí s vědomou radostí. Vhodným nástrojem pro objevování a trénování pro vás může být roční online trénink Leader in my self. V rámci jednoho roku můžete rozvíjet nejen dovednosti delegování, ale třeba si vyzkoušet komunikační techniky nebo se naučit efektivně doplňovat energii a vůbec získat spoustu inspirace a tipů pro svou roli leadera.
O nic nepřijdete
Videa, články, zajímavosti a mnohé další ze světa leadershipu můžete mít při sobě a vždy aktuálně. Sledujte nás na následujících kanálech, nebo se přímo zapojujte do diskuze a přispějte tak svou dobrou praxí.
- Na Facebooku,
- Pod články na blogu madio.cz/blog,
- Pod videem na Youtube kanále MadioCZ(odběr),