Když se rozhodnete pro umožnění práce na dálku, nastane jeden klasický moment. V tu chvíli si uvědomíte, že to vyžaduje jednu zásadní věc, a to důvěřovat svému týmu a zejména jeho členům.
Dobře vybrat pracovníka
Tzv. Home office je možnost pracovat z domu nebo obecně na dálku. Tento způsob práce není vhodný pro každou pozici a také ne pro každého pracovníka, včetně vás. Pracovat z domu a podávat výkony stejné, ne-li vyšší než v kanceláři není realita pro každého. Někdo neumí být dostatečně disciplinovaný, ale opačně jsou lidé, kteří v určitém pracovním diskomfortu podají výkony opravdu vyšší.
Kdy je práce na dálku dobrou volbou
Práce na dálku je způsob, jak umožnit pracovat lidem v době, kdy je např. na vaší straně (zaměstnavatele) překážka v práci, jako malování, stěhování, pandemie koronaviru apod. Současně je to výhodná možnost, jak získat pracovníky z větší vzdálenosti, než je sídlo vaší firmy. Nezanedbatelné je také to, že home office někteří lidé vnímají jako velký zaměstnanecký benefit.
Home office je vhodný, pokud to umožňuje technologické a personální zázemí firmy ve které pracujete. Zejména je potřeba eliminovat všechny překážky, které pracovníkovi při práci na dálku vznikají, jako například přístupy do CRM a jiných systémů ve firmě, nabíječka či dostatečně rychlý internet.
Pro koho je práce na dálku vhodná
Z těchto důvodů pro práci na dálku volte vždy v kombinaci vhodnou pracovní pozici a vhodného člověka. Někdy je lepší, aby člověk nepracoval, než platit a nedostávat výsledky jeho práce. I když vyberete dobře, může docházet k tomu, že přemýšlíte nad tím, zda-li se doma nefláká. Hledejte cesty, jak si těmito myšlenkami nezasekat hlavu a očekávejte výsledky.
Definujte si výsledky práce na dálku
Předem si jasně definujte, jak vypadají výsledky jeho/její práce za dané období a důsledně vyžadujte jejich dosažení. Zaměřte se na výsledky, a ne na proces, jaký zvolil k jeho dosažení (poz. autora: není myšleno firemní proces, ale spíše to, jestli si během toho stihl vyčistit zuby, vyvenčit psa a pomoci partnerovi/ce s věšením záclon).
Ověřte si, zda svým zaměstnancům delegujete úkoly či komplexní činnosti, aby nedošlo k nedorozumění a zbytečným pochybením. Stáhněte si zdarma 10 nejčastějších chyb v delegování a zjistěte, kde se chybuje nejčastěji.
10 nejčastějších chyb při delegování
Udělejte první krok ke smysluplnější práci. Nechte nám kontakt a my vám obratem zašleme pomoc v podobě praktického PDF dokumentu.
* Nezasíláme spam! Prohlašuji, že údaje, mnou vyplněné, jsou pravdivé a mám zájem o zasílání zpráv od MADIO z.s. Dokument je mi v této podobě nabídnut zdarma. Souhlasím s Prohlášením o ochraně osobních údajů a Obchodními podmínkami: zde. Svůj souhlas mohu kdykoli odvolat.
Odfiltrujte překážky předem
Ujistěte se předem, že pro dosažení očekávaného výsledku má pracovník k dispozici všechny potřebné podklady, techniku, přístupy. Ideálně jej nechejte danou situaci nasimulovat ještě v kanceláři, aby nedošlo zbytečně k dlouhé prodlevě následující den. Jde přeci i o váš čas.
Práce na dálku je o důvěře
Důvěra je pro práci z domu klíčovým faktorem. A to oboustranně. Z průzkumů vyplývá, že se lidé velmi rychle srovnají s nízkým očekáváním. Když svůj tým povedete tak, že všichni jsou „nemakačenka“, vězte, že se budou velice snažit, aby vám to potvrdili. Opačně, rozhodnete-li se svým kolegům dát důvěru, budou dělat vše, aby vám dali najevo, že jste se rozhodli správně.
Konečné slovo máte vy
Pokud důvěru dát nechcete nebo neumíte, tak bude práce vašich zaměstnanců z domu více náročná pro vás než pro ně. Patrně budete mít potřebu vysoké kontroly a pocit nedostatečného reportingu. Promyslete si v takovém případě, jestli možnost práce z domu umožníte. Jednou z cest, jak se v tomto směru vydat na cestu změn je také online členství Tvůrce, ve kterém se řešením těchto témat budete mít možnost zabývat více.
Důvěřuj, ale prověřuj
Důvěra však neznamená, že máte nechat „všechno být“. Nastavte si systém pravidelného reportování výsledků práce vašich kolegů. Jednoduchá tabulka, jako výkaz práce na dálku by kromě činnosti a času měla obsahovat i sloupeček „výsledek práce“. Nechcete přeci vědět co dělal, ale spíše s jakým výsledkem.
Opravný mechanismus
Domluvte se s kolegy na tom, jak se dozvíte, že něco potřebují k tomu, aby mohli v práci na dálku pokračovat dál. Pravidelně buďte v kontaktu a ujišťujte se, že tento způsob je vhodný nejen pro danou pracovní pozici, vás, ale i pro vašeho kolegu, který má z domu pracovat. Tím se pak vracíme na začátek tohoto článku a opakujeme, že pro práci na dálku je důležitá vhodná kombinace pracovní pozice a vhodného člověka.
O nic nepřijdete
Videa, články, zajímavosti a mnohé další ze světa leadershipu můžete mít při sobě a vždy aktuálně. Sledujte nás na následujících kanálech, nebo se přímo zapojujte do diskuze a přispějte tak svou dobrou praxí.
- Na Facebooku,
- Pod články na blogu madio.cz/blog,
- Pod videem na Youtube kanále MadioCZ(odběr),