Na začátku svého působení ve třídě si třídní učitel maluje obrázek, jak krásně bude fungovat jednotný přístup. Žáci mají dobré výsledky, rodiče komunikují a kolegové spolupracují, všichni jsou na jedné lodi. Najednou začne školní rok, zafouká vítr a naše loď se může začít kymácet nebo dokonce pomalu potápět.
Postavení třídního učitele
Určitě už jste slyšeli, že kvalita našeho vztahu k žákům hraje důležitou roli ve formování postoje žáků k učení. A tak se snažíme být spravedliví, motivující, máme s dětmi stanovena pravidla, prostě snažíme se být dobrým třídním.
Třídní kolektiv je vlastně takový tým, který tvoří děti a jejich učitelé. Všichni by se měli v tomto týmu cítit dobře a naučit se spolupracovat. I výuka si žádá týmovou práci. Mají-li mít žáci z učení maximální užitek, musí fungovat jednotný systém a pravidla u všech učitelů, kteří v této třídě učí.
Třídní učitel se tak stává prostředníkem k vyjednání potřebných pravidel mezi svými žáky, mezi kolegy a také mezi rodiči.
Třídní učitel jako leader
Třídní učitel je často mylně pokládán za katalyzátor všech problémů a řešení. Takový superman, který sám všechno vyřeší a všechny zachrání. Ale ani superman nebyl nikdy sám a měl pár pomocníků. Jednotný přístup pedagogů může vnímat třídní učitel jako účinnou zbraň v boji s každodenními školními problémy.
Třídní učitel se tak ocitá v pozici lídra, který vede své žáky cestou vzdělání a zároveň díky spolupráci se svými kolegy a rodiči dává pozor, aby na této cestě nemohli špatně zabočit. Učitel – lídr inspiruje svým příkladem a dělá sám to, co požaduje od ostatních. Podstatou takového přístupu je možnost vysvětlit ostatním v týmu proč děláme to, čemu věříme.
Desatero dobrého třídního učitele
Vložte název své školy a váš email. PDF dokument vám na něj dojde obratem.
* Nezasíláme spam! Prohlašuji, že údaje, mnou vyplněné, jsou pravdivé a mám zájem o zasílání zpráv od MADIO z.s. Dokument je mi v této podobě nabídnut zdarma. Souhlasím s Prohlášením o ochraně osobních údajů a Obchodními podmínkami: zde. Svůj souhlas mohu kdykoli odvolat.
Když jednotný přístup učitelů funguje
Pokud jednotný přístup pedagogů stagnuje, je dobré najít prostor pro vzájemnou komunikaci a spolupráci. Výstupem hledaní řešení, například nad neformálním šálkem čaje nebo kávy se všemi kolegy, kteří učí vaši třídu, by mělo být:
- existující pravidla pro komunikaci učitelů s žáky
- jednotná domluva, jak s třídou pracovat
- vzájemná podpora
- dodržování dohod
Žáci si všimnou, pokud jejich učitelé stojí sami a dokáží toho náležitě zneužít. Třída stojící proti nám je silná, pokud zde není dodržován jednotný přístup. Je dobré mít nejenom jednotný přístup a jednotná pravidla a také jednotné tresty.
Zapojení rodičů a jednotný přístup
Když chceme, aby všichni týmově spolupracovali, je vhodné do tohoto týmu zapojit i rodiče. Rodiče, kteří vystupují učitelům po boku, nám pomáhají lépe pracovat a dosahovat ve třídě zdravého klimatu. Ve chvíli, kdy děti vidí, že jsou schopni rodiče a učitelé spolupracovat a vystupují jednotně, lépe přijímají autoritu dospělých a jejich postoj ke škole je daleko pozitivnější, než když rodič se školou nespolupracuje.
Výsledkem by měla být efektivní spolupráce, kdy se rodina aktivně a průběžně zapojuje do vzdělávání dítěte.
Nezapomeňme, že rodina a škola mají společný cíl, a tím je zajištění správného vývoje dětí a udržování zdravých vztahů. V MADIO věříme ve změnu k lepšímu a poskytujeme dlouhodobou oporu při realizaci programu primární prevence.
Jak to vidíme v MADIO
My to vidíme TAKTO a jak to vidíte Vy? Pokud máte s tímto tématem zkušenosti, určitě se podělte o ně v komentářích dole pod článkem nebo využijte další kanály, na kterých můžete reagovat a dávat náměty do diskuze. Nezapomeňte přidat hashtag #MADIOcz .
Video: Jednotný přístup učitelů – MADIOcz