Začátek školního roku může být pro dítě velkou výzvou. Obzvláště pro toho, kdo nastupuje jako nový žák do nové třídy. Tato situace často může vyvolávat obavy z neznámého. Otázky, které se mu honí v hlavě, mohou způsobit napětí, nervozitu a stres. Dítě se může bát natolik, že se bude chtít nástupu do školy vyhnout, což může spustit i psychosomatické projevy jako bolesti břicha, zvracení apod. Jak můžeme dítě podpořit a zajistit, aby pro něj tento přechod byl co nejpohodovější? Příprava a průběh klidného a hladkého začátku školního roku pro žáka nastupujícího do nového kolektivu jsou velmi důležité pro jeho adaptaci a celkový pocit pohody.
Co můžou udělat rodiče?
Povídejte si s dítětem o škole a nových učitelích. Zjistěte si, co už zná a jak to využije při vstupu do nové třídy. Podělte se o svoje pozitivní zkušenosti ze školy.
Pokud je to možné, navštivte školu před začátkem školního roku. Podívejte se spolu na třídu, školní hřiště a další prostory. To může dítěti pomoci lépe se orientovat.
Povzbuzujte dítě, aby vyjádřilo své pocity a obavy ohledně nového kolektivu. Ujistěte ho, že je normální cítit se nervózní.
Zajistěte, že ví, že může kdykoliv přijít za vámi a sdílet, co prožívá.
Pomozte dítěti s rozvojem sociálních dovedností. Pomocí her můžete trénovat, jak se představit, nebo jak navazovat konverzaci s novými dětmi.
Pokud máte možnost, seznamte ho s několika spolužáky ještě před začátkem školního roku.
Dejte dítěti čas na přizpůsobení se novému prostředí. Povzbudíte ho, aby si v prvních dnech nekladl příliš vysoké nároky.
Vytvořte si společné rituály před odchodem do školy, například snídaně nebo společná cesta. Pomůže to vytvořit příjemnou atmosféru.
Podporujte dítě, aby se zapojilo do školních kroužků nebo aktivit, které ho zajímají. Pomůže mu to potkat nové kamarády a cítit se součástí kolektivu.
Udržujte kontakt s učiteli a školním poradenstvím. Mohou poskytnout cenné informace a podporu jak pro vás, tak pro vaše dítě.
Povzbuzujte dítě k pozitivnímu myšlení. Vysvětlete mu, že nové zkušenosti mohou být zajímavé, a že si může vytvořit nová přátelství.
Zvažte nákup nových školních potřeb nebo oblečení, které dítěti dodají sebevědomí.
Pamatujte, že každé dítě reaguje na změny jinak, takže adaptace může trvat různě dlouho. Klíčem je být trpěliví a podporující.
„Začátek, je ta nejdůležitější součást každé práce.“
Platón
V čem můžou pomoci třídní učitelé?
Před první školní hodinou se pokuste setkat s novým žákem osobně. Představte se, ujistěte ho, že je vítán, a dejte mu najevo, že se na něj těšíte.
Připravte si aktivity na seznámení, kde se mohou žáci vzájemně představit a poznat. Můžete použít hry zaměřené na týmovou spolupráci, které podporují interakci a komunikaci. Vhodné aktivity najdete třeba v Tipech do třídnických hodin.
Vyberte jednoho nebo dva žáky, kteří se stanou „průvodci“ nováčka. Ti by mu měli pomoci orientovat se v novém prostředí, ukázat mu školu a seznámit ho s ostatními žáky.
Ujistěte se, že nový žák má všechny potřebné informace o škole, pravidlech třídy a rozvrhu. Můžete připravit jednoduchý manuál, který mu pomůže se zorientovat.
Komunikujte s rodiči nového žáka a informujte je o tom, jak probíhá adaptace. Mohou poskytnout další informace o zájmech a preferencích dítěte, které podpoří úspěšnou integraci.
Nastavte jasná pravidla a očekávání ve třídě. Žáci se budou cítit jistěji, když budou vědět, co se od nich očekává.
Pozorně sledujte chování nového žáka v prvních týdnech. Pokud si všimnete, že se cítí izolovaný nebo nepohodlně, zkuste to řešit osobně nebo s jeho „průvodci“.
Zjistěte, jaké má nový žák zájmy a snažte se je zapojit do skupinových aktivit. To může pomoci rychleji navázat přátelství s ostatními žáky, kteří mají podobné zájmy.
Vytvářejte v třídě příjemnou a podporující atmosféru, kde se budou žáci cítit bezpečně vyjadřovat svoje myšlenky a pocity.
Mějte na paměti, že adaptace může trvat nějaký čas. Buďte trpěliví a ochotní poskytovat podporu, kterou nový žák potřebuje.
K tomu, jak se stát třídním, který svou třídu zná a třída zná jeho a společně dokážou na vztazích pracovat, vám může pomoci Desatero, které si můžete stáhnout hned teď ve formátu PDF. Ať je vám k užitku.
Desatero dobrého třídního učitele
Vložte název své školy a váš email. PDF dokument vám na něj dojde obratem.
* Nezasíláme spam! Prohlašuji, že údaje, mnou vyplněné, jsou pravdivé a mám zájem o zasílání zpráv od MADIO z.s. Dokument je mi v této podobě nabídnut zdarma. Souhlasím s Prohlášením o ochraně osobních údajů a Obchodními podmínkami: zde. Svůj souhlas mohu kdykoli odvolat.
Poznávejte svoji třídu
Začátek nového školního roku je zásadním obdobím pro žáky, které může ovlivnit jejich celkovou školní zkušenost. Učitelé mají klíčovou roli v usnadnění tohoto procesu a pomoci žákům přizpůsobit se novému prostředí. Vytvářením podpůrného a motivujícího prostředí mohou učitelé zajistit, že se žáci budou cítit v bezpečí a připraveni na výzvy, které školní rok přinese. Uplatněním uvedených strategií a přístupů mohou učitelé přispět k úspěchu svých žáků a vytvořit pozitivní atmosféru na začátku školního roku.
Náměty a dovednosti, jak se třídou pracovat na vztazích, na řešení problémů, jak třídu motivovat a rozvíjet, získáte v Tréninku pro třídní učitele. Ale nejen to, ke spoustě dalších informací získáte navíc prostor sdílet své zkušenosti a získávat inspiraci od ostatních a rovnou si vše natrénovat v bezpečném prostředí.
Inspirace není nikdy dost a Tréninkem již prošla celá řada třídních učitelů. kteří získané dovednosti využívají již řadu let a dále je zdokonalují v každodenní práci nebo na dalších kurzech.
O nic nepřijdete
Videa, články, zajímavosti a mnohé další ze světa primární prevence nebo vedení třídy a leadershipu můžete mít při sobě a vždy aktuálně. Sledujte nás na následujících kanálech, nebo se přímo zapojujte do diskuze a přispějte tak svou dobrou praxí.