Proboha, proč? Takto by mohl nadpis pokračovat a jistě by šlo přidat spoustu dalších často kladených otázek, které pokládají někteří třídní učitelé. Pojďme na ně najít odpovědi.
Prostor být slyšet
Představte si, že chcete svým žákům sdělit něco pro vás důležitého. Něco, kdy si přejete, aby vás všichni slyšeli. Pro vás asi nic složitého. Prakticky kdykoli vstoupíte před třídu. Utišíte si třídu a začnete mluvit.
A teď stejná situace naopak. Představte si, že jste žákem čtvrté třídy a chcete třídě sdělit něco pro vás důležitého. Předstoupíte před třídu (máte-li dostatečné sebevědomí uvědomělého čtvrťáka) a snažíte se sdělit své. A zde je problém – nikdo vás neslyší. Když slyší, tak neposlouchá.
Smysluplná třídnická hodina je prostorem, kde dáte žákům prostor něco sdělit. Nejen vám, ale také svým spolužákům. Díky takové třídnické hodině je možné si mezi žáky vyříkat spoustu křivd, nemilovaných přezdívek a dalších zárodků možných vztahových problémů.
Dejte svým žákům prostor být slyšet.
Prostor pro poznání své třídy
Nová třída. Máte nové šesťáky. Z prvního stupně vám sdělili, že Alenka je dobrá na matiku a hlavně bacha na Pepička, ten je moc ukecaný. Tak díky. To toho víte.
Využijte třídnické hodiny k vlastnímu pozorování třídy. Dejte možnost třídě se projevit tak, jak jí je „přirozené“ a toto pozorování pak využijte v přístupu, který aplikujete ve výuce, komunikaci s rodiči, nebo v domluvě s vašimi kolegy. Ukázaná platí a třídnická hodina je výborný prostor, kde se třída může ukázat.
Desatero dobrého třídního učitele
Získejte zdarma praktické tipy, jak smysluplněji pracovat se svou třídou. Nechte nám kontakt a my vám obratem zašleme pomoc v podobě praktického PDF dokumentu.
* Nezasíláme spam! Prohlašuji, že údaje, mnou vyplněné, jsou pravdivé a mám zájem o zasílání zpráv od MADIO z.s. Dokument je mi v této podobě nabídnut zdarma. Souhlasím s Prohlášením o ochraně osobních údajů a Obchodními podmínkami: zde. Svůj souhlas mohu kdykoli odvolat.
Prostor pro předcházení problémům
Třídu už znáte. Proč v třídnických hodinách pokračovat, nebo je zavádět? Situace z mnoha manželství, kde partnerům navzájem na sobě vadí nějaká ta drobnost. Drobnost? Ano, něco, co je pro ostatní drobnost, ale vám to strašně vadí. Víc a víc. Když mi něco vadí, tak řeknu, ne? Proč to v mnoha takových vztazích končí rozvodem? Možná proto, že si to neřekli, že jim něco vadí.
Ve třídnické hodině dáváte skupině prostor si vyříkat i drobná příkoří, nastavit pravidla pro vzájemné vycházení mezi žáky. Často tak můžete zastavit problém dříve, než opravdu vznikne.
Prostor pro řešení problémů
Klasika, kromě řešení omluvenek a školních výletů je to nejčastější využívání třídnických hodin. Někdy je to taky jediný důvod, proč se koná.
To však není dobře. Třída si pak spojuje třídnickou hodinu jen s řešením problémů. Smysluplná třídnická hodina je místo, kde by se třída měla cítit dobře. Ideálně se na ni těšit. Prostor, kde se žáci mohou vzájemně oceňovat a všímat si svých úspěchů. Pokud k nějakým problémům dojde, můžete na nich pak stavět.
Pokud je třídnická hodina jen pro řešení problémů, je takový čas ekvivalentem „pozvání na kobereček“. Na takové setkání se pak netěší děti, ani vy.
Prostor pro oceňování
Když se nepochválíte sami, nikdo vás nepochválí. Opravdu? Dejte třídě prostor si všímat, v čem je dobrá, co se jí daří. Dejte žákům ochutnat úspěch. Uvidíte, že si třída třeba všimne i vašich dovedností. Taková třídnická hodina může být velmi příjemným časem.
Smysluplná třídnická hodina
Připravili jsme pro vás metodickou pomůcku Tipy do třídnických hodin, kterou můžete využívat v celém pedagogickém sboru. Každých čtrnáct dní dostanete náměty a určité metodické poznámky, jak takovou hodinu pořádat.