Dobrý start při přechodu žáků na vyšší stupeň vzdělání bylo téma již XII. Krajské konference k primární prevenci rizikového chování. Přes sto účastníků, metodiků prevence na základních a středních školách ze Zlínského kraje, si přišlo pro informace a podněty od lektorů a odborníků z praxe. MADIO zde rozhodně nechybělo.
Kromě našeho aktivního příspěvku, který na několika krátkých příbězích představoval některé služby pedagogům, mělo MADIO odpolední workshop na téma Přechod odkudkoli kamkoli – nové příležitosti. Pro ty z vás, kteří jste zde nemohli být, máme krátké video, které shrnuje několik doporučení při přechodu žáků na vyšší stupeň vzdělání.
Vliv prvního dojmu
Vše je řečeno ve videu, ale stručně ke každému bodu. Vliv prvního dojmu často bagatelizujeme. Na workshopu jsme na toto téma diskutovali a bylo zajímavé, že nikdo ze zúčastněných se v prvním dojmu stoprocentně netrefil. Dejte žákům, rodičům, nebo i kolegům možnost udělat první dojem, ale také jim dejte možnost jej napravit. Každý chceme být přijatý.
Zjištění informací o skupině a o jednotlivcích
Zjistěte si o jednotlivcích i skupině, co můžete. Nemusí to být zrovna invazivní špionáž, ale dobře kladenými otázkami získáte hodnotné informace pro vaši další práci. Nebojte se ptát na konkrétní projevy chování žáků a skupiny. Díky tomu, co se dozvíte, se vám bude lépe pracovat na konkrétních věcech. Nespokojte se s obecnými hodnoceními typu: „Pepíček je grázl“. Chtějte vědět, jak se to projevuje.
Navození pocitu bezpečí a jistoty
Předejte dostatek informací všem zúčastněným. Nezapomínejte na rodiče, případně další kolegy, kteří ve třídě učí. Sdělte jasná pravidla pro komunikaci a další postupy v následném informování. Nastavená pravidla dávají pocit bezpečí a jistoty. Další krok je pak jejich dodržování, ale o tom až jindy.
Vytváření atmosféry důvěry
Důvěru si nezískávám svou funkcí. To, že jsem třídní učitel/ka neznamená, že mi automaticky třída bude důvěřovat (a ruku na srdce, ani to neznamená, že automaticky budeme důvěřovat my třídě). Důvěra se získává a atmosféra důvěry je dlouhodobá práce. Dejte třídě možnost na takové atmosféře pracovat. Třeba formou třídnických hodin. V takové hodině například dostanou všichni ve třídě (včetně vás samozřejmě) možnost říci co by si přáli, co by potřebovali jinak a třeba si stanovit společné cíle.
S utvářením důvěrné atmosféry ve třídě, vám může pomoci i Desatero dobrého třídního učitele. Stáhněte si jej ve formě PDF a objevte užitečné tipy ještě dnes.
Desatero dobrého třídního učitele
Získejte zdarma praktické tipy, jak smysluplněji pracovat se svou třídou. Nechte nám kontakt a my vám obratem zašleme pomoc v podobě praktického PDF dokumentu.
* Nezasíláme spam! Prohlašuji, že údaje, mnou vyplněné, jsou pravdivé a mám zájem o zasílání zpráv od MADIO z.s. Dokument je mi v této podobě nabídnut zdarma. Souhlasím s Prohlášením o ochraně osobních údajů a Obchodními podmínkami: zde. Svůj souhlas mohu kdykoli odvolat.
Konference prevence rizikového chování (PPRCH), díky
Jak už jsme psali na facebook, děkujeme, že během našeho aktivního příspěvku a také v odpoledním workshopu MADIO z.s. jsme viděli něco skvělého. Viděli jsme učitele motivované, ty, kteří chtějí a hledají možnosti a způsoby, jak říct ANO místo důvodů PROČ NE. Děkujeme, že se s vámi máme možnost potkávat!. Díky organizátorům XII. Krajské konference k primární prevenci rizikového chování: VOŠPS a SPgŠ Kroměříž a Zlínskému kraji.
Inspirujme se
Určitě sami máte další náměty. Podělte se o ně v komentářích dole pod článkem. Pojďme se tak všichni navzájem inspirovat. Nezapomeňte přidat hashtag #MADIOcz .
Odebírat další náměty
Nejsou zde tématem jen seznamovací hry pro děti. Další náměty z oblasti prevence můžete pravidelně odebírat, stačí dát odběr na stránce z youtube kanálu zde: MADIOcz.
Video: Konference prevence rizikového chování (PPRCH), Přechod – MADIOcz